T V V O O R A F :
Sterren en voetvegen
HESTER CARVALHO
De Britse popmuzikant heeft
altijd twee keuzes: naar Londen gaan om carrière te maken of het
thuis proberen. Loladamusica zendt vanavond een eigen reportage uit over
degenen die thuisbleven, in Glasgow.
Bekende bands uit Glasgow zoals Primal Scream en The Jesus & Mary Chain hebben ooit
gekozen voor de voordelen van de Londen-scene. Maar er is een
tegenbeweging. Groepen als Arab Strap, Delgados en
Belle & Sebastian blijven bewust weg van de plek waar wekelijks
trends uit de grond worden gestampt en de ster van vandaag de voetveeg
van morgen is.
Het is weleens lastig, zegt een van de oprichters van Glasgows
voornaamste platenmaatschappij, Chemical Underground. Want in Glasgow
bestaat niet zoiets als een 'muziekindustrie' en voor besprekingen en
conventies moeten ze toch altijd naar Londen afreizen. Daar staat
tegenover dat de muzikanten in Glasgow met rust worden gelaten en met
onafhankelijke platenlabels in zee kunnen gaan. Als voorbeeld wordt
Arab Strab genoemd, het duo onder aanvoering van de immer
beschonken en in staat van liefdesverdriet verkerende Aidan Moffat. De
reguliere platenmaatschappij zou Arab Strap ongetwijfeld op de
markt brengen als 'mad drunken Scottish guys', zegt een van de
ingewijden in Glasgow. Maar bij Chemical Underground wordt alles in
overleg met de bands gedaan, en krijgen de leden van Arab Strap
precies het artwork dat ze willen. Loladamusica's Gijsbert Kamer
bezocht ook een van de grondleggers van de Glasgow-scene. Dat blijkt het
vrij onbekende groepje The Pastels te zijn. De voorman van The
Pastels vertelt over de achtergrond van veel Glasgow-muziek. Hoe de
Schotten een voorkeur hebben voor 'drones'. Een drone is een langgerekte
toon die soms in muziek verwerkt zit en een hypnotiserend effect geeft.
Vooral de groep Mogwai werkt ermee. Maar ook de Indiase voorman
van Future Pilot AKA weet er goed raad mee. Die drone zou je het
bindende element tussen de groepen kunnen noemen. Uitzondering daarop is
de groep Belle & Sebastian die onschuldige jaren zestig-pop
combineert met bizarre teksten. Deze groep is beroemd om zijn
onbenaderbaarheid. Maar Kamer is er in deze toch al interessante
reportage ook nog in geslaagd hoofdvrouw Isobel Campbell voor de camera
te krijgen. Zij blijkt een opvallend nuch ter type met een duidelijke
missie: niet te worden gecorrumpeerd tot 'rockmonster'.
Lola da Musica, Ned.3, 20.00-20.45u.