B E E L D :
Seks en de WAO
Maarten Huygen
Na het B&W-interview met
Sharon Dijksma begin ik dat vrouwen-WAO-probleem te begrijpen. De eerste
vragen van Paul Witteman waren variaties op het thema: "Wat zoekt een
klein meisje als jij bij een grote partij als de PvdA?" Er waren zoveel
leukere dingen te doen: "Aan het toneel gaan, dansen, uitgaan, met
vrienden op stap zijn", zei Witteman.
Het Niet-Niks-duo Booij en Van Bruggen, eerder kandidaat voor het
PvdA-voorzitterschap, heeft nooit dergelijke vragen voor de kiezen
gekregen. Dijksma bleef vriendelijk lachen en antwoordde routinematig
als een twintig jaar oudere politica, haar betoog doorspekkend met de
gebruikelijke dooddoeners: "Ik moet mensen aanspreken met de boodschap
van eerlijk delen." Booij en Van Bruggen hadden minder
clichématige teksten. Zij voelden zich vrijer, want hoefden niet
aan die torenhoge verwachtingen te voldoen. Zij zijn geen vrouwen. Want
dat is het probleem voor Dijksma: de Haagse partijleiding constateert
een leemte van vrouwen aan de top, parachuteert er een, liefst een
jonge die nieuwe doelgroepen aanspreekt en verwacht dan dat ze in haar
eentje het ledenprobleem van de PvdA oplost. Tegelijkertijd denkt
iedereen dat zij is voorgetrokken en wordt ze soms neerbuigend
bejegend. Ga er maar aan staan. Booij en Van Bruggen hadden nog het
voordeel dat ze zichzelf kandidaat hadden gesteld. Niemand had hen
geholpen, ze hoefden aan niemands overdreven verwachtingen te voldoen.
Neerbuigendheid enerzijds en overspannen verwachtingen anderzijds
bespeur ik ook bij het interviewprogramma Van Gogh's Zondag.
Theo van Gogh heeft hoofdzakelijk vrouwelijke gasten in de Veronica-
doelgroepleeftijd. Afgelopen zondag was dat de 25-jarige volgens Van
Gogh "aantrekkelijke" Edith Mastenbroek. Zij zat bij Niet Niks,
was fractie-assistente, liep een half jaartje in Amerika mee met een
denktank voor de campagne van Albert Gore. Max van den Berg was op die
leeftijd al jaren wethouder van Groningen. Toch zag Theo van Gogh haar
meteen al als toekomstig minister. Ook in andere programma's waar ik
haar zag, werd ze met superlatieven ingehaald. Een vrouw van 25, zomaar
in de politiek!
Maar Mastenbroek zoekt juist een grotere en meeslepender omgeving dan
Nederland, terug naar de Amerikaanse of naar de Europese politiek. Ze
vindt het te vroeg voor een Kamerlidmaatschap, wil zich niet voor
langer dan een jaar binden. En dan vraagt Van Gogh wat ze zou doen als
ze moest kiezen tussen liefde en politiek. Dat had hij ook gevraagd
aan "toekomstig minister" Halsema van GroenLinks. Ook daar hoefden
Booij en Van Bruggen niet op te antwoorden. Mastenbroek gaf eerst het
politieke correcte antwoord dat het geen dilemma hoort te zijn, bij
nader inzien koos ze met Halsema voor de politiek. Is zo'n dilemma
seksistisch? Niet echt. Een kind groeit niet in een mannenbuik en "een
verstandige meid krijgt haar kind op tijd". Geen wonder dat er op die
leeftijd minder topvrouwen beschikbaar zijn. Maar boven de 40 gaat het
carrièrreluikje al weer dicht. De leeftijd tussen 25 en 35 is
voor de vrouw een flessenhals waar alles tegelijk doorheen moet worden
geperst, liefde, kinderen, loopbaan met grenzeloze verwachtingen.
Kan het allemaal? De populaire Amerikaanse series Ally McBeal en
Sex and the City waarvan gisteren een nieuwe reeks op
Net5 startte, gaan eigenlijk alleen over teleurstellingen in de
liefde van jonge, alleenstaande vrouwen die alle mogelijkheden open
willen houden. Prinsen die snel van het witte paard vallen. Kan niet
anders, want bij een geslaagde liefde is het verhaal weg. De vrouwen
blijven eeuwig jong en zijn op jacht naar goede seks. Ze bezigen termen
die Amerikaanse mannen allang niet meer in zo'n soort serie voor
vrouwen mogen gebruiken. Onder druk van het succes van Sex and the
City wordt seks steeds meer het eentonige hoofdthema van Ally
McBeal. Seks als uitlaatklep van alle spanningen, goedkoper dan een
WAO-regeling.