U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Cito

Ministerie van Onderwijs


Op landelijke Cito-toets

Leerlingen basisschool scoren lager

Door onze redactie onderwijs
RIJSWIJK, 2 FEBR. Leerlingen op de basisschool scoren steeds slechter op de Cito-toets. Kinderen uit groep acht die de test moeten doen, haalden in 1999 gemiddeld twee tot drie punten minder op de Cito-schaal die loopt van 500 tot 550 punten, dan leerlingen die de toets in 1995 deden.

Dit blijkt uit een onderzoek van P.Jungbluth van het Instituut voor toegepaste sociale wetenschappen (ITS) in Nijmegen. Het ITS analyseert geregeld de resultaten van ruim 12.000 leerlingen in groep acht op de Cito-toetsen. De Cito-toets is, samen met het advies van de basisschool, belangrijk voor de keuze van het vervolgonderwijs voor de leerling.

Jungbluth vindt de achteruitgang behoorlijk, omdat de daling net het verschil kan uitmaken tussen bijvoorbeeld een havo- of een vwo-advies.

Naar de oorzaken van deze slechtere prestaties blijft het gissen, zegt Jungbluth. Mogelijk komt het doordat meer basisscholen de Cito-toets hebben ingevoerd waardoor een deel van de scholen minder vertrouwd is met de toets en de leerlingen minder goed voorbereidt.

Daarnaast kan onvoldoende kwaliteit van docenten die van de pabo komen, debet zijn aan de slechtere resultaten. Ook het lerarentekort komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede. Ook is er de trend dat leerlingen die niet goed kunnen meekomen op school, minder snel naar speciaal onderwijs worden gestuurd.

De onderzoeker vindt het opmerkelijk dat Turkse en Marokkaanse leerlingen juist beter presteren, hoewel hun gemiddelde nog altijd achterblijft bij dat van hun autochtone klasgenootjes. "Maar", zo stelt Jungbluth, "zij klimmen op uit een diep dal."

Toetsinstituut Cito in Arnhem weerspreekt de bevindingen van Jungbluth. Volgens een woordvoerder hebben de scores van de test in groep acht van de basisschool de afgelopen vijf jaar slechts licht geschommeld en is er sprake van "een lichte ruis" in de scores.

Staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) stelde deze week voor om met de Cito-toets te meten of scholen de achterstand van allochtone leerlingen voldoende wegwerken. Zij deed dat naar aanleiding van een rapport van de Rekenkamer waaruit bleek dat de bestrijding van leerachterstanden in het onderwijs de afgelopen twintig jaar geen aanwijsbare resultaten had opgeleverd.

NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad