U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Rekenkamer

Rekenkamer ziet geen effect beleid onderwijsachterstanden

Door onze redactie onderwijs
DEN HAAG, 31 JAN. Met het overheidsbeleid om onderwijsachterstanden van allochtone leerlingen aan te pakken zijn de afgelopen twintig jaar geen blijvende resultaten geboekt. Bovendien heeft het ministerie van Onderwijs onvoldoende toezicht op de manier waarop het geld wordt besteed.

Dit schrijft de Algemene Rekenkamer in een rapport dat gisteren aan de Tweede Kamer is gepresenteerd. De Tweede Kamer wilde weten wat er gebeurt met de jaarlijks 1,2 miljoen gulden gebeurt, die wordt ingezet om leerlingen uit hun achterstandpositie te halen. Het effect van die bestedingen is niet aantoonbaar, alsdus de Rekenkamer.

Van 1991 tot 2000 is ruim 8 miljard gulden uitgetrokken voor de landelijke bestrijding van onderwijsachterstanden. Op basis van de talloze rapporten van het ministerie, kan echter geen relatie worden gelegd tussen het geld en beleidsresultaten. De Rekenkamer vindt het beeld niet hoopgevend en noemt het probleem van de onderwijsachterstanden ,,hardnekkig en complex.''

Volgens de Rekenkamr is de rechtmatigheid en doelmatigheid van de bestedingen niet te controleren om dat niet alle daarvoor benodigde informatie beschikbaar is. Dat komt mede, alsdus de Rekenkamer, doordat de bewindslieden de aanpak van de onderwijsachterstanden sinds 1996 in handen hebben gegeven van scholen en gemeenten. Hierdoor hebben ze nauwelijks informatie over de manier waarop het geld wordt besteed.

Minister Hermans en staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) delen die conclusie en zullen hun best doen om de meetbaarheid te verbeteren. Ze zijn het niet eens met de kritiek van de Rekenkamer dat het achterstandenbveleid geen reslutlaten heeft geboekt. Volgens hen doet het rapport geen recht aan de inspanning die leerlingen, leraren en gemeenten in de praktijk leveren. ,,Uit onderzoek blijkt dat er sprake is van zowel absolute als relatieve vooruitgang van leerlingen met achterstanden'', aldus de bewindslieden in een verklaring. ,,De achterstanden zijn er nog wel, maar de tweede generatie allochtone leerlingen doet het beter dan de eerste generatie.''

NRC Webpagina's
31 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad