F I L M V O O R A F :
Western
KESTER FRERIKS
Onder de Amerikaanse titel
Western gaat een lieflijke Frans film schuil. Geen cowboys en
indianen, schietpartijen in de Rocky Mountains en wat we ons allemaal
bij een western voorstellen, maar een fraai uitgebeelde
driehoeksverhouding die niet eens fataal verloopt. Al zou de titel in
combinatie met de inhoud enige ironie doen vermoeden, de film is niet
ironisch, eerder teder en intiem. Regisseur Manuel Poirier koos twee
acteurs, Sergi Lopez en Sacha Bourdo, en actrice Elisabeth Vitali om het
filmverhaal te vertellen.
Een handelsreiziger neemt een lifter mee. De man steelt, bij een
benzinestation, de auto. Zakenreiziger ontmoet een vrouw, hij rijdt met
haar mee. Per toeval komt hij de wagendief tegen. Na een schermutseling
ontstaat diepe vriendschap. De twee zwerven door het Noord-Franse land,
ze hebben gekozen voor de vrijheid en willen weg van de wereld van geld
en plicht. In hun dromen speelt een vrouw de hoofdrol, vertolkt door
Elisabeth Vitali. Het verdere verloop is niet eens verrassend, wel een
prachtige uitbeelding van gevonden geluk.
De twee vrienden zijn onafscheidelijk. Hun zwerftocht door het Franse
landschap is een stijlvolle road-movie te voet. Hekken bestaan
niet, deuren van huizen gaan als vanzelf open, hun gesprekken hebben
precies die iets peinzend-filosofische inslag die erbij hoort. Het is
ook opmerkelijk hoeveel kinderen er zogenaamd en passant door het beeld
lopen; later zal blijken dat dit ogenschijnlijk onopvallende motief van
grote betekenis is. Acteurs Sergi Lopez en Sacha Bourdo treffen samen
precies de toon die hoort bij een toevallige vriendschap. Ze zijn op
elkaar aangewezen; zo is de een slimmer in het buitenleven dan de ander.
De ontluikende liefde van beiden voor Elisabeth Vitali heeft niets van
een harde concurrentie. Het lijkt of zij een jongensideaal bereiken:
samen dromen van dezelfde vrouw en elkaar dat niet eens misgunnen.
Als je naar deze film kijkt, lijkt het of Poirier geen tragiek wil
toelaten. Dat is schijn. Poirier beeldt geen tragiek uit, maar zijn
optimistische weergave van leven en liefde in Western maken
duidelijk dat de film niet alleen lieflijk is, vooral ook weemoedig. De
film doet denken aan een even weemoedig Nederlands boek: Het leven is
vurrukkelluk van Remco Campert.
Western, (Manuel Poirier, Frankrijk, 1996), Ned.3, 23.57-1.58u.