Napster deze zomer al niet meer gratis
DAVOS, 29 JAN. Voor Napster, het
programma dat de gratis uitwisseling van muziekbestanden via internet
mogelijk maakt, moet waarschijnlijk vanaf deze zomer worden betaald. De
nieuwe eigenaar van de website, het Duitse mediaconcern Bertelsmann,
wil vanaf juni of juli abonnementsgeld vragen voor het ophalen van
muziekbestanden.
Dat heeft bestuursvoorzitter Thomas Middelhoff van Bertelsmann vandaag
gezegd. De topman, die nog geen prijs wilde noemen, is een van de
genodigden op het World Economic Forum in Davos. Met de nieuwe
dienstverlening hoopt Bertelsmann dit jaar 100 miljoen abonnees te
trekken, tegen de huidige 56 miljoen gebruikers van de nu nog gratis
uitwisseldienst. Middelhoff zegt overtuigd te zijn geraakt van het
betaalmodel na een enquête onder 20.000 gebruikers. Bertelsmann
nam Napster in oktober vorig jaar over. Dat was toen een verrassende
stap omdat het mediaconcern, dat al muziek uitgeeft via BMG, samen met
andere muziekuitgevers procedures had aangespannen tegen Napster. Het
Amerikaanse internetbedrijf werd in korte tijd populair op het
wereldwijde web doordat het met ingenieuze software muziekbestanden van
andere internetgebruikers opspoorde, die dan uitgewisseld en gekopieerd
konden worden. De grote muziekconcerns beschuldigden Napster van
broodroof.
Andere, met Napster vergelijkbare websites legden al veelal het loodje
onder druk van de muziekbranche. Zo moest Scour.com in oktober 2000
uitstel van betaling aanvragen en werd uiteindelijk overgenomen. Later
dit jaar voert de nieuwe eigenaar ook een betaaldienst in. De populaire
muzieksite MP3.com trof schikkingen met de muziekuitgevers en vraagt nu
ook geld aan zijn leden. Wie naar Gnutella.com surft, treft alleen de
zin 'it's all okay' aan. De site is verder ontoegankelijk. (ANP)