|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
Duivel Cyrus Frisch vraagt om vergiffenis
Door HANS BEEREKAMP
Aan de rolvastheid van agent-provocateur Frisch, die zichzelf als de duivel uit Faust opvoert, is twijfel mogelijk. Aan de ene kant manipuleert hij zijn slachtoffers tot objecten van een voyeuristische camera, besmeurt op zeker moment hun gezichten eigenhandig letterlijk met bloed. Aan de andere kant neemt hetzelfde personage ‘regisseur Cyrus Frisch' soms weer een ethisch standpunt in, bijvoorbeeld door een vrouw die haar borsten aan de camera laat zien te vertellen dat ze dat echt niet voor hem hoeft te doen, als ze het niet wil. Vergeef me doet mede daardoor een beetje hypocriet aan, zoals in exploitatiefilms van het type Mondo cane ook altijd beweerd wordt dat het eigenlijk een aanklacht is tegen het onrecht in de wereld. Het valt moeilijk voor te stellen hoe de films van de echte Cyrus Frisch — de lieve huisvader — er in de toekomst uit zullen gaan zien. De verrassende koploper in het klassement van de publieksprijs is na het eerste weekeinde Jalla! Jalla!, het Zweedse debuut van de 23-jarige Josef Fares, over de vriendschap tussen twee medewerkers van de plantsoenendienst, van wie er een, de broer van de regisseur, van Libanese afkomst is. De favoriet op voorhand, de internationaal zeer succesvolle, magische zwaardvechters- en kung fu-film Crouching Tiger, Hidden Dragon van Ang Lee, waarin Michelle Yeoh en Chow Yun-fat strijdend door de lucht springen, zweven en vliegen, moet het tot nu toe met de tweede plaats doen. |
NRC Webpagina's 29 JANUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|