U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

AVRO boos na kritiek NOS


De NOS vindt de AVRO-programma's voor het komend seizoen onder de maat. 'Volgende week is de VPRO aan de beurt.'

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 27 JAN. "Een kinderachtig spelletje", vindt AVRO-directeur Ad 's-Gravesande de mededeling van NOS-woordvoerder Cees Groothuis, dat het programma-aanbod van de AVRO voor het seizoen 2000-2001 "beneden de maat" is. Volgens Groothuis zou de AVRO "beter scorende programma's moeten gaan leveren" om het afgesproken marktaandeel van Nederland 1 (13 procent) in stand te houden. "Anders kan de AVRO enkele miljoenen guldens mislopen", dreigde Groothuis.

Op 18 januari bracht Hans van Beers, lid van de Raad van Bestuur van de NOS, het slechte nieuws over aan AVRO-directeuren Frans Maréchal en Ad 's-Gravesande. Het ging om "een pittig gesprek", aldus Groothuis. Volgens de netcoördinator van Nederland 1, Ton F. van Dijk, die ook deelnam aan het gesprek, werd de heren te kennen gegeven dat "het nieuwe, onevenwichtige programma-aanbod een slechte zaak is voor de publieke omroep". Volgens de netcoördinator vertegenwoordigt het voorgenomen programma-aanbod van de AVRO een marktaandeel van 9 procent. "Daar worden de andere omroepen op Nederland 1 - KRO en NCRV - de dupe van", meent hij. AVRO-programma's als Glamourland en Wie is de mol stonden het afgelopen seizoen garant voor tamelijk hoge kijkcijfers - respectievelijk 18,9 en 15,3 procent. Volgens Groothuis komen voor die titels in het nieuwe seizoen veelal kostbare 'doelgroepprogramma's' in de plaats als Gezondheidsplein en Alle dieren tellen mee. Kwalitatief hoogwaardig Nederlands drama zit er volgens de NOS-woordvoerder niet meer bij. "Met die doelgroepprogramma's wil de AVRO potentiële leden trekken", denkt hij. "Daar is niets mis mee, maar het strookt niet met ónze doeleinden. Wij zijn een radio- en televisiebedrijf. Wij organiseren geen toogdagen."

's-Gravesande verbaast zich over de kwalificatie "een pittig gesprek". "Het was een gezellig gesprek, zij het erg voorbarig. Waarom praten over programma's die deels nog in de steigers staan?" Het marktaandeel van negen procent is volgens hem "volkomen uit de lucht gegrepen". De AVRO- directeur: "Hoe wil je een marktaandeel berekenen van programma's die niet uitgewerkt, laat staan uitgezónden zijn?" Hij vermoedt dat het gesprek door de Raad van Bestuur van de NOS is aangegrepen "om te laten zien dat de omroepen in de toekomst niet meer om haar heen kunnen". "Volgende week is de VPRO aan de beurt. Het is hun manier om te zeggen: over een paar jaar fungeren omroepen enkel nog als productiehuizen. Wíj maken de dienst uit."

NRC Webpagina's
27 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad