U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Een leven als een opera

KASPER JANSEN
Morgen is het de honderdste sterfdag van componist Verdi, die op 27 januari 1901 in Milaan overleed. Operagezelschappen, orkesten en omroepen maken overal ter wereld van die herdenking een Verdi-jaar of een Verdi-dag. De Verdi-week van de Avro besluit dit weekeinde met enkele belangwekkende uitzendingen.

Morgenmiddag is er een herhaling van de prestigieuze tv-registratie van La traviata, vorig jaar gemaakt op diverse locaties in Parijs, waar de opera zich afspeelt. Zubin Mehta dirigeert, de hoofdrollen zijn voor Eteri Gvazava en José Cura. Morgenavond zendt de NPS via Radio 4 rechtstreeks de matinee in de Metropolitan Opera in New York uit: Aida, gedirigeerd door James Levine met Deborah Voigt in de titelrol en Luciano Pavarotti als Radames. Zaterdagavond zijn er op radio en tv vier uitvoeringen van het indrukwekkende en aangrijpende Requiem van Verdi, vanuit Milaan (Klara, België), Berlijn (Arte), Cardiff (Muzzik) en via de Duitse zender NDR.

Het zien en beluisteren van La traviata, Aida en het Requiem is een goede voorbereiding op de documentaire Giuseppe Verdi: een leven als een opera die de Avro zondagavond uitzendt. Niet alleen is Verdi's leven te beschouwen als een opera, een belangrijk deel van de documentaire gaat over Giuseppina Strepponi, Verdi's tweede echtgenote. Haar levensverhaal vertoont weer overeenkomsten met dat van Violetta, de hoofdpersoon in La traviata, gebaseerd op het waar gebeurde liefdesverhaal La dame aux camélias dat Alexandre Dumas fils schreef over zijn tragische affaire met Marie Duplessis rond het jaar 1840 in Parijs.

Met het sociaal-realistische verhaal van La traviata legde Verdi de basis voor het latere 'verismo', het felle realisme in de Italiaanse opera dat in de opera's van Mascagni, Leoncavallo en vooral Puccini nieuwe hoogtepunten zou bereiken. La traviata betekent letterlijk vertaald 'de verdoolde', de Italiaanse term voor vrouwen die van het rechte pad afwijken. Zoals Marie Duplessis zich verhuurde aan rijke minnaars, zo deelde de sopraan Giuseppina Strepponi, voor haar verbintenis met Verdi, het bed met mannen van wie zij gunsten nodig had ten behoeve van haar operacarrière. Duplessis stierf jong aan de tering, Strepponi, die in Verdi's Nabucco had gezongen, werd oud. Maar ze moest jarenlang een liefdesrivale naast zich dulden: Teresa Stolz, onder andere de titelrolvertolkster bij de Italiaanse première van Aida. En dan roert deze documentaire nog de kwestie aan van Verdi's geadopteerde dochter. Het vader-dochterthema komt ook voor in Verdi-opera's als Simone Boccanegra en Rigoletto.

Zo traceert de documentaire, met een mix van historische foto's, nagespeelde scènes en beelden uit Verdi's leven, zijn liefdes en zijn sterven als een operaverhaal. Maar voor de ware operaliefhebber is dat geen nieuws, opera gaat immers altijd over leven, liefde en dood.

La traviata, zaterdag, Ned.1, 11.50-14u. Giuseppe Verdi: een leven als een opera, zondag, Ned.1, 18.29-19.29u. Aida, zaterdag, Radio 4, 19.04-23.00u.

NRC Webpagina's
26 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad