NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
De strenge lessen van Von Trier
KESTER FRERIKS
Tijdens een feestelijke
verjaardagspartij staat een blonde jongen op. Iedereen heeft intussen
de man om wie het draait de hemel in geprezen. Hij glanst en glimt van
zelfvoldaanheid. Dan steekt de jongen van wal: onze vader had zo zijn
rituelen, hij nam een van ons apart, kleedde zich uit, kleedde ons uit.
En misbruikte ons seksueel. Het is een aangrijpende scène uit
Festen (1998) van Thomas Vinterberg. De emotionele kracht wordt
nog versterkt door de ongestileerdheid van het camerawerk, feitelijk
voor de hele taal van de film.
Festen is een van de hoogtepunten van de Deense filmkunst, die
sinds Lars Von Trier en zijn kompaan Vinterberg de internationale
filmwereld van nieuw elan en energie voorzag. Tijdens het Filmfestival
van Cannes in 1998 hield Von Trier zijn Dogma 95 ten doop, de
Tien Geboden voor de nieuwe filmkunst. De geboden hadden de kracht van
de stellingen van Luther, vastgespijkerd aan de kerkdeur van
Wittenberg. Von Trier verwierp het gebruik van voice-over, hij haatte
artistieke interessantdoenerij. Bovendien dient elke film op locatie
gemaakt te worden en niet in de studio. Moord en moordwapens zijn uit
den boze. Waar het om gaat is de geloofwaardigheid en oprechtheid van
het verhaal. De Britse documentairemaker Richard Kelly is zozeer
gegrepen door de idealen van Von Trier c.s. dat hij zijn film Dogma
95, de 10 geboden van Lars Von Trier geheel in de radicale stijl
van de Kopenhaagse filmers maakte. Kelly heeft iets van een punker,
zoals hij zichzelf in het begin portretteert. Hij neemt, super brutaal,
het woord: "I'm an author", zegt hij, niet gespeend van zelfkritiek.
Maar het werkt. Hij vertelt dat hij al jaren is gefascineerd door de
jongens van Dogma 95. Vanwege de eerlijkheid van het camerawerk,
de harde seks, de bittere scènes, het nooit esthetisch
opgepoetste resultaat. Kelly en zijn crew vliegen naar Kopenhagen en
dwalen in de filmstad rond om de idolen Von Trier en Vinterberg te
interviewen. Von Trier lacht vooral veel, loert soms erg boosaardig,
hij lijkt het allemaal als een schitterende grap te beschouwen. Maar je
ziet aan hem dat hij wel een kunstenaar pur sang is, een denker in
beelden. Thomas Vinterberg is serieuzer. Interessant is de bijdrage van
de cameraman die technisch exact zegt hoe en waarom hij filmt als hij
doet. Dus geen gemonteerde camera op een rails, maar alles uit de hand.
Dat geeft aan de films van Von Trier en Vinterberg die beverige, drukke
signatuur die een grote mate van oprechtheid tot gevolg heeft. Alsof
het amateurvideo's zijn, en zo praten ze er ook over. Weergaloos is de
reconstructie van een klassieke Amerikaanse moordscène. 'Chicago
1935' zegt de voice-over. Een man loopt door een decor van baksteen.
Daar komt de gangster, pistool uit de binnenzak, piefpafpoef. Nee, leert
Von Trier ons. Neem een echte straat. Een man loopt. Spanning. Er is
een tweede man. Spanning groeit. De tweede wil uit de binnenzak een
pistool nemen. Maar nee, hij tast mis. Geen pistool. Beide personages
lachen. Het interessante is dat deze slapstick-achtige scène
zowel illustratief is voor het werk van de Dogma 95-filmers als
dramatisch. Je zou kunnen zeggen: Hollywood exit. Aan het woord komt ook
actrice Paprika Steen, die tijdens de monoloog van de seksueel
misbruikte jongeman de camera op haar gericht krijgt. In haar
oogopslag, mond, houding lezen we de verbijstering van het gezelschap.
De handheld camera legt het prachtig vast in alle eenvoud van
het trillende beeld. Trillend: van de emoties die de scène
oproept en die in alle rauwheid des te harder aankomen. Richard Kelly's
documentaire mag dan geen millimeter distantie bezitten, een beter
inzicht in de filmkunst van Von Trier en Vinterberg is nauwelijks
denkbaar.
De 10 geboden van Lars van Trier, zondag, Ned.3, 19.30-20.30u.
|
NRC Webpagina's
20 JANUARI 2001
( a d v e r t e n t i e s )
|