U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Radio Nationaal in de uitverkoop


Te koop, tegen elk aannemelijk bod: Radio Nationaal. Radiostation met landelijke FM-dekking via de kabel, twee AM-etherfrequenties en een vaste schare luisteraars die houden van het Nederlandse lied.

JOCHEN VAN BARSCHOT

Als Hilversum mijn artiesten niet draait, dan begin ik toch gewoon mijn eigen radiostation. Dat is ongeveer wat Riny Schreijenberg, de manager van onder meer Frans Bauer, Marianne Weber en Koos Alberts, gedacht moet hebben toen hij besloot zich op te werpen als geldschieter voor Radio Nationaal, een commerciële radiozender die sinds mei vorig jaar 24 uur per dag hoofdzakelijk Nederlandse muziek uitzendt.

Om aan zendfrequenties te komen nam Van de Schreijenberg het noodlijdende non-stop muziekstation Radio Hollands Glorie over, dat nauwelijks luisteraars had, maar wel nagenoeg landelijke FM-dekking via de kabel. Van een regionale zender huurde hij twee ongebruikte middengolffrequenties (1035 en 1332 AM) en in een leegstaande VPRO- villa in Hilversum (die naast Villa 65) bracht hij de studio's onder. Radio Nationaal was geboren.

Inmiddels is het negen maanden later en verkeert Radio Nationaal in ernstige financiële problemen. Schreijenberg heeft in december al uitstel van betaling aan moeten vragen en als zich niet snel een koper meldt, gaat het station " binnen één twee weken failliet", aldus programmadirecteur en voormalig TROS-dj Karel van Cooten. "Schreijenberg heeft zich er kennelijk op verkeken wat het kost om een radiostation in de lucht te houden."

Onbegrijpelijk, vindt Van Cooten het dat het station nu al in surseance verkeert. "Je weet van te voren dat het minstens een jaar of twee duurt voor je winst gaat maken met een nieuw radiostation, dus daar houd je rekening mee. Schreijenberg wist dat ook, maar hij dacht blijkbaar dat het hem wél zou lukken om sneller uit de kosten te komen. Hij heeft er veel te gemakkelijk over gedacht."

Schreijenberg, die in het buitenland verblijft en niet voor commentaar bereikbaar was, blijkt al twee maanden na de start van Radio Nationaal in liquiditeitsproblemen te zijn gekomen. Sommige schuldeisers hebben al sinds juli geen geld meer ontvangen. "De acht vaste werknemers en ik hebben in november voor het laatst salaris gehad", aldus Van Cooten. "Sommige freelancers hebben al vijf maanden niet meer betaald gekregen." Een aantal van hen is inmiddels gestopt, onder wie Ron Brandsteder en Pierre Kartner (Vader Abraham), die tot voor kort allebei een eigen programma presenteerden op Radio Nationaal.

Anderen, zoals Jan Rietman en Henk Bres, blijven wel trouw elke dag hun programma maken.

"De betrokkenheid van de medewerkers bij het station is groot", aldus Van Cooten, die zelf de TROS verliet om "de cultuur van zendercoördinatoren en netmanagers bij de publieke omroep" te ontvluchten. "Ik kon het bijvoorbeeld niet zo goed vinden met de zendercoördinator van Radio 2, waar ik toen het programma De gouden uren presenteerde. Ik was de enige dj in Hilversum die wel eens Koos Alberts of Frans Bauer draaide en dat vonden ze bij Radio 2 niet leuk." Van Cooten verruilde de TROS voor Radio Noordzee, dat zich toen nog profileerde als familiezender. "Maar al snel daarna werd het roer drastisch omgegooid en gingen ze dezelfde muziek draaien als Sky Radio, omdat die doelgroep zogezegd interessanter was," aldus de programmadirecteur. Hij is ervan overtuigd dat er plek is voor een zender die vooral Nederlandstalige muziek en meezingers draait. "Er luisteren nu niet voor niets zo veel mensen naar Radio Nationaal."

Het station heeft inmiddels een trouwe schare luisteraars verzameld. Sinds bekend is dat de toekomst van Radio Nationaal onzeker is, wordt het station overspoeld met reacties van bezorgde luisteraars. Sommigen houden zelfs handtekeningenacties of bieden aan geld in te zamelen. Van Cooten: "Dat is hartverwarmend, maar het zet weinig zoden aan de dijk. Zelfs al vind je 50.000 mensen bereid om een tientje te geven, dan kun je nog maar één of hooguit twee maanden langer blijven bestaan. Wat wij nodig hebben is een geldschieter die bereid is 4 5 miljoen gulden per jaar te investeren."

Is een radiostation dat vooral Nederlandstalige muziek draait wel levensvatbaar? Stations als Holland FM en Radio Noordzee hebben dat eerder ook al geprobeerd, maar hebben nadien allebei hun formule drastisch gewijzigd. "De advertentiemarkt voor een zender als de onze wordt onderschat", vindt Van Cooten. Iedereen richt zich op jongeren, terwijl oudere luisteraars net zo goed over koopkracht beschikken. "Als Frans Bauer 3, 5 miljoen cd's verkoopt, dan moet er een markt zijn voor die muziek. Ons station is absoluut levensvatbaar." Dat blijkt volgens Van Cooten ook uit de luistercijfers. "We zijn er in negen maanden tijd in geslaagd 3 procent marktaandeel op te bouwen. Dat is heel veel."

Waarom Radio Nationaal dan toch in geldnood verkeert? "Er zijn fouten gemaakt", erkent Van Cooten. "Toen we begonnen hadden we nog geen verkoopafdeling die reclamezendtijd moest verkopen. En de toplocatie in Hilversum waar we nu zitten was misschien toch wat te duur." Maar de voornaamste reden blijft volgens Van Cooten dat eigenaar Schreijenberg het station niet genoeg tijd heeft gegeven om te bewijzen dat het levensvatbaar is. "Negen maanden is gewoon te kort."

Het wachten is nu op een koper. "Die moet er snel komen, want anders wordt straks de elektriciteit afgesloten." Is er zicht op een doorstart? "Er schijnen wel geïnteresseerde kopers te zijn." Hoe het met de onderhandelingen staat, weet Van Cooten niet. Het is ook maar de vraag of een nieuwe eigenaar Radio Nationaal in zijn huidige vorm zal laten voortbestaan. Misschien wil de Holland Media Groep wel een radiostation erbij, nu Veronica FM de groep verlaat, of is SBS, de eigenaar van Noordzee FM, geïnteresseerd in een tweede station. "Wij hopen op een koper die de beste bedoelingen met ons heeft en ons gewoon laat leven. Maar het kan best dat de nieuwe eigenaar alleen geïnteresseerd is in onze frequenties."

NRC Webpagina's
20 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad