U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Tijdschrift Avenue komt weer terug

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 20 JAN. De laatste aflevering van het eens befaamde tijdschrift Avenue bestond uit een treurige doos vol losse velletjes. Maar dat tragische afscheid in 1996 krijgt binnenkort een vervolg in een nieuwe jas, want VNU Tijdschriften gaat Avenue opnieuw op de markt brengen. In september of oktober verschijnt het eerste nummer van het blad dat lange tijd gold als de 'glossy-aller-glossy's'. Renie van Wijk, die nu de Nederlandse editie van Marie Claire leidt, wordt hoofdredacteur.

De tijd is rijp voor een heruitgave, concludeert uitgever Kees van der Kolk na een verkennend onderzoek. "De spirit van de oude Avenue sluit verrassend goed aan bij de huidige tijdgeest. Voor een avontuurlijk tijdschrift dat aandacht schenkt aan spirituele zaken is zeker ruimte." De hernieuwde Avenue zal net als vroeger breed van opzet zijn: mode, literatuur, reizen, architectuur en schoonheid. Het maandblad richt zich op vrouwen én mannen in de leeftijd 25 tot 55 jaar. "Niet zozeer naar een bepaalde leeftijdscategorie alswel lezers met een bepaalde mentaliteit", zegt Van der Kolk. Wel zal de oude formule aangepast worden. "Wat in de jaren zestig nieuw was, is nu ouderwets. We hebben te maken met een zapgeneratie. Dat betekent zoeken naar een nieuw evenwicht tussen diepgravendheid en korte artikelen."

Avenue, in 1965 opgericht door de legendarische 'bladendokter' Joop Swart, was het eerste echte Nederlandse glanstijdschrift. Het maandblad zag er prachtig uit en wist een een grote groep vooraanstaande auteurs aan zich te binden. Schrijvers als Jan Cremer, W.F. Hermans en Cees Nooteboom reisden voor Avenue naar exotische oorden. Culinair journaliste Wina Born slechtte de drempels tot de betere restaurants. En fotografen als Ed van der Elsken en Eddy Posthuma de Boer maakten van het blad een erepodium voor de Nederlandse fotografie.

In de jaren zeventig bedroeg de oplaag 125.000 exemplaren. VNU verwacht nu maandelijks zeker 60.000 exemplaren te kunnen verkopen.

NRC Webpagina's
20 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad