Tijdschrift Avenue komt weer terug
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 20 JAN. De laatste
aflevering van het eens befaamde tijdschrift Avenue bestond uit
een treurige doos vol losse velletjes. Maar dat tragische afscheid in
1996 krijgt binnenkort een vervolg in een nieuwe jas, want VNU
Tijdschriften gaat Avenue opnieuw op de markt brengen. In september of
oktober verschijnt het eerste nummer van het blad dat lange tijd gold
als de 'glossy-aller-glossy's'. Renie van Wijk, die nu de Nederlandse
editie van Marie Claire leidt, wordt hoofdredacteur.
De tijd is rijp voor een heruitgave, concludeert uitgever Kees van der
Kolk na een verkennend onderzoek. "De spirit van de oude Avenue sluit
verrassend goed aan bij de huidige tijdgeest. Voor een avontuurlijk
tijdschrift dat aandacht schenkt aan spirituele zaken is zeker ruimte."
De hernieuwde Avenue zal net als vroeger breed van opzet zijn: mode,
literatuur, reizen, architectuur en schoonheid. Het maandblad richt zich
op vrouwen én mannen in de leeftijd 25 tot 55 jaar. "Niet zozeer
naar een bepaalde leeftijdscategorie alswel lezers met een bepaalde
mentaliteit", zegt Van der Kolk. Wel zal de oude formule aangepast
worden. "Wat in de jaren zestig nieuw was, is nu ouderwets. We hebben te
maken met een zapgeneratie. Dat betekent zoeken naar een nieuw evenwicht
tussen diepgravendheid en korte artikelen."
Avenue, in 1965 opgericht door de legendarische 'bladendokter' Joop
Swart, was het eerste echte Nederlandse glanstijdschrift. Het maandblad
zag er prachtig uit en wist een een grote groep vooraanstaande auteurs
aan zich te binden. Schrijvers als Jan Cremer, W.F. Hermans en Cees
Nooteboom reisden voor Avenue naar exotische oorden. Culinair
journaliste Wina Born slechtte de drempels tot de betere restaurants. En
fotografen als Ed van der Elsken en Eddy Posthuma de Boer maakten van
het blad een erepodium voor de Nederlandse fotografie.
In de jaren zeventig bedroeg de oplaag 125.000 exemplaren. VNU verwacht
nu maandelijks zeker 60.000 exemplaren te kunnen verkopen.