NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Kennis opgraven
Maarten Huygen
Jammer, ik had me nog zo
verheugd op De Eerste Amerikanen van het
wetenschapsprogramma Noorderlicht over opgravingen in
Brazilië maar ik werd getracteerd op een half uur ongeordend
beeldmateriaal. Er was zelfs geen kaartje bij om te laten zien waar het
was. De archeologe zei dat we ons in het zuiden van de Braziliaanse
deelstaat Piau bevonden en misschien ben ik de enige die de streek niet
kent.
De camera volgde archeologe Niède Gudon bij opgravingen van rode
wandschilderingen op bergwanden van mensen, sommige parend, andere met
opgerichte fallussen, herten, krokodillen. Volgens koolstoftests zouden
de schilderingen 25.000 tot 50.000 jaar oud zijn, dus voordat de
indianen naar Noord-Amerika kwamen via de Beringstraat. Zij speculeerde
dat deze mensen via pakijs op de Zuidpool of via eilanden op de Stille
Zuidzee naar Zuid-Amerika waren gekomen. De zeespiegel was toen 150
meter lager. Dat was de informatie waar ik op moest wachten. Uit niets
bleek de revolutionaire aard van deze vondst, de camera sukkelde wat
achter de vrouw aan. Toch is er van alles aan de hand. In Noord-Amerika
werden de stoffelijke resten gevonden van Kennewick Man, die
geen indiaanse trekken had. Hoe verhoudt die vondst zich tot deze
schilderingen? Zijn er ook andere verklaringen dan die van Gudon? Hoe
lang is 50.000 jaar in de geschiedenis van de mens? Noorderlicht
had met computeranimaties kunnen laten zien waar andere vondsten
waren gedaan en hoe volgens verschillende theorieën die mensen naar
het Amerikaanse vasteland hadden kunnen komen. Hoe zouden ze helemaal in
Piau terecht kunnen komen? Met meer informatie en breedte zou het
programma niet alleen populairder maar ook beter en gezaghebbender zijn.
Helaas werkt het anders. De redacteur koopt zonder voorkennis een
vliegticket en ziet ter plekke wel verder. De videoband wordt wat
ingekort en uitgezonden. Zo gaat een prachtig verhaal naar de
filistijnen. De kijker moet zelf de kennis maar opgraven. Veel VPRO-
mensen denken dat ze even goed filmen als Johan van der Keuken. Ze
vinden hun eigen beelden zo fantastisch dat ze er niets aan toe willen
voegen. Voor een wetenschapsprogramma is dat dodelijk. Van der Keuken
deed meer research. Met de filmbeelden gisteren was niets mis maar
uitzonderlijk waren ze ook weer niet. Misschien kunnen die redacteuren
hun briljante, ruwe materiaal naar andere omroepen doorsturen zodat die
er dan een wetenschapsdocumentaire van kunnen maken. Gelijktijdig op
Net2 De Eerste Homo's die voor het koppelprogramma Love
Letters trouwden. Ze hadden de voorafgaande quiz tegen twee andere
heteroparen gewonnen. Emancipatie motiveert. Op Net1 De Eerste
Ghanese Verpleegkundigen in Opleiding, voor Nederland bijna even
revolutionair als die eerste Amerikanen.
Het Andere Gezicht fileerde absurde Nederlandse toestanden:
verpleegkundigen worden uit Zuid-Afrika gehaald, terwijl de Bijlmer
gevuld is met bekwame en gemotiveerde buitenlandse gediplomeerden. Die
Bijlmerbewoners horen van de sociale dienst dat ze het wel kunnen
vergeten. "Niet bemiddelbaar", of "te oud" (boven de 40). Het heeft er
volgens mij ook mee te maken dat in Nederland al perfecte taalkennis
wordt geëist voor de eerste stap op de werkvloer wordt gezet. Maar
de meeste mensen leren de taal beter door dagelijks gebruik op het werk
dan in de klas dus het is een kwestie van gelijk oversteken. Het
Andere Gezicht volgde Betty Kusi, in Ghana gediplomeerd
verloskundige die al redelijk Nederlands sprak. Ze waste af in een
Nederlands verzorgingstehuis maar slaagde er ondanks haar
doorzettingsvermogen niet in om met andere vrouwen op een
verpleegopleiding te komen. Uitzendbureau Randstad had zich daarvoor
ingezet maar de helft van de groep die zich aanbood was illegaal. Voor
de legale oud-Ghanezen duurde het wel een half jaar voor ze erin
slaagden om op de opleiding te komen. Dat is net deze maand gebeurd,
misschien dankzij de aandacht van Het Andere Gezicht.
|
NRC Webpagina's
17 JANUARI 2001
( a d v e r t e n t i e s )
|