F I L M V O O R A F :
Betty
DANA LINSSEN
Of het echt is gebeurd, is al
bijna niet meer belangrijk, maar het verhaal gaat dat filmmaker Claude
Chabrol en schrijver Georges Simenon begin jaren zestig in een Parijs'
café aan de bar hingen en dat zich het volgende gesprek ontspon.
"Waarom", vroeg Simenon, "maken filmmakers niet meer films zonder plot?
Dat ik als schrijver een plot nodig heb, is onontkoombaar, want ik moet
iets hebben waardoor de lege bladzijden zich met gebeurtenissen vullen.
Maar jullie regisseurs hebben dat niet nodig. Jullie kunnen immers de
camera op het gelaat van de acteur richten. Een goede acteur heeft het
vermogen om met een enkele gelaatsuitdrukking de aandacht van de
toeschouwer te trekken." Het was in diezelfde tijd dat Maigret-schepper
Simenon de psychologische roman Betty schreef, waarop Chabrol,
destijds net als Truffaut en Godard een van de representanten van de
Franse nouvelle vague-filmbeweging, twintig jaar later zijn
gelijknamige film baseerde. Betty is een film zonder plot,
althans zonder traditionele. Daarin had Simenon in ieder geval zijn zin
gekregen en in de persoon van Marie Trintigênant heeft Chabrol
een actrice in de titelrol gecast met een gezicht dat het waard is om
wat langer naar te kijken.
Trintigênant, de dochter van de Franse acteur Jean-Louis, speelt
haar rol van verlopen bourgeoise tegenover de eerste echtgenote van
haar vader, Stéphane Audran, op dat moment getrouwd met
regisseur Chabrol. Het is een mooi paar dames, dat de meeste tijd aan
de bar doorbrengt, wanhopig dronken op hun mislukte levens uitbrengend.
De een is nog jong, de ander al wat ouder en allebei zijn ze helemaal
tiptop Française. Guitig, koket en wuft, totdat de drama's van
hun levens uit hun dronkevrouwsverhalen en een enkele flashback worden
gedestilleerd.
Chabrol is net zoals Simenon een chroniqueur van de verlopen en verlepte
levens en zijn verfilming van Betty ontlokte enkele Franse
filmrecensenten dan ook lovende woorden. In de rest van de wereld vond
Betty minder gehoor. Een lot dat steeds meer films van Chabrol
treft. Zijn meest recente Merci pour le chocolat zal in ieder
geval te zien zijn tijdens het komende Filmfestival Rotterdam.
Betty (Claude Chabrol, 1992, Frankrijk), TV5, 22.15-0.00u.