U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Betty

DANA LINSSEN
Of het echt is gebeurd, is al bijna niet meer belangrijk, maar het verhaal gaat dat filmmaker Claude Chabrol en schrijver Georges Simenon begin jaren zestig in een Parijs' café aan de bar hingen en dat zich het volgende gesprek ontspon.

"Waarom", vroeg Simenon, "maken filmmakers niet meer films zonder plot? Dat ik als schrijver een plot nodig heb, is onontkoombaar, want ik moet iets hebben waardoor de lege bladzijden zich met gebeurtenissen vullen. Maar jullie regisseurs hebben dat niet nodig. Jullie kunnen immers de camera op het gelaat van de acteur richten. Een goede acteur heeft het vermogen om met een enkele gelaatsuitdrukking de aandacht van de toeschouwer te trekken." Het was in diezelfde tijd dat Maigret-schepper Simenon de psychologische roman Betty schreef, waarop Chabrol, destijds net als Truffaut en Godard een van de representanten van de Franse nouvelle vague-filmbeweging, twintig jaar later zijn gelijknamige film baseerde. Betty is een film zonder plot, althans zonder traditionele. Daarin had Simenon in ieder geval zijn zin gekregen en in de persoon van Marie Trintigênant heeft Chabrol een actrice in de titelrol gecast met een gezicht dat het waard is om wat langer naar te kijken.

Trintigênant, de dochter van de Franse acteur Jean-Louis, speelt haar rol van verlopen bourgeoise tegenover de eerste echtgenote van haar vader, Stéphane Audran, op dat moment getrouwd met regisseur Chabrol. Het is een mooi paar dames, dat de meeste tijd aan de bar doorbrengt, wanhopig dronken op hun mislukte levens uitbrengend. De een is nog jong, de ander al wat ouder en allebei zijn ze helemaal tiptop Française. Guitig, koket en wuft, totdat de drama's van hun levens uit hun dronkevrouwsverhalen en een enkele flashback worden gedestilleerd.

Chabrol is net zoals Simenon een chroniqueur van de verlopen en verlepte levens en zijn verfilming van Betty ontlokte enkele Franse filmrecensenten dan ook lovende woorden. In de rest van de wereld vond Betty minder gehoor. Een lot dat steeds meer films van Chabrol treft. Zijn meest recente Merci pour le chocolat zal in ieder geval te zien zijn tijdens het komende Filmfestival Rotterdam.

Betty (Claude Chabrol, 1992, Frankrijk), TV5, 22.15-0.00u.

NRC Webpagina's
15 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad