T V V O O R A F :
Zweet is emotie
PETRA DE KONING
Niels Verheul, marinier, zag in
vluchtelingenkampen in Rwanda weleens "rare dingen". "Mensen die waren
doodgereden, in mekaar gehakt, of gestenigd of zo." Wat er dan 'in zijn
hoofd gebeurde', wil filmmaakster Heddy Honigmann weten. Niks, zegt
Niels. "Je zei tegen collega's: 'Heb je dat gezien? Die lag er wel apart
bij hè?'
Een beetje oogkleppentechniek. Zo verwerk je dat onder mekaar, en daarna heb je ook helemaal geen hulp meer nodig." Honigmann
kan het niet geloven. "Hoe kun je dat nou uit je hoofd zetten?" Niels
lacht, hij is "gedrild". "Ik zie mezelf niet in een hoekje gaan zitten
huilen." Honigmann: "Dat heb je niet gedaan?" Nee, zegt Niels. "Geen
enkele keer?" Nee. Zijn vrouw, achter hem op de bank, voegt eraan toe:
"Dáár niet, hè?"
Zij wil, net als Honigmann, dat Niels over zijn 'emoties' vertelt. Hij
vond het soms toch 'eng' in de kampen, en die ellende dééd
toch wat met hem? Maar Niels houdt vol. Bang is hij nooit geweest en
'emoties' had hij niet - die kón hij ook niet hebben: "Het klinkt
misschien raar. Maar als je bij iedere persoon gaat nadenken hoe zielig
het voor hem is, ben je weg."
In de film Crazy van Heddy Honigmann vertellen Nederlandse
militairen over VN-missies waar ze aan deelnamen. Ze kozen muziek uit
die hen herinnert aan het vreselijks dat ze hebben gezien, of muziek die
hen 'erdoorheen hielp'. Ook de Brabantse landmachtmilitair Peter Veeke
huilde nooit. "Niet te flauw doen, een beetje macho, dan komt het
vanzelf goed." Na zijn missie in Bosnië, in 1992, begon hij te
drinken, te vechten. Het kwam niet goed met Peter. Hij probeerde
zelfmoord te plegen en zat negen maanden in een psychiatrische kliniek.
Voor Klazien van Brandwijk, maatschappelijk werkster bij de Marine, is
het geen probleem om over gevoel te praten. Dat is haar vak. Ze was met
de mariniers in Cambodja. Tijdens een wandeling kwam er een jongetje op
haar af met een baby op zijn arm. Ze had al eens meegemaakt dat mensen
hun kinderen wilden verkopen, maar nu was de bedoeling "seksueel
misbruik." Hoe ze dat wist? De baby maakte volgens Van Brandwijk
"obscene gebaartjes" met zijn lippen. Misschien is het waar. Maar door
wat Van Brandwijk erover zegt - haar wereldbeeld 'klopte' niet meer,
alles was 'smerig en besmuikt' en haar zuchten tijdens het Stabat Mater
van Pergolesi maakt haar verhaal weinig indruk.
Ook commandant van de mariniers Patrick Cammaert heeft zich voorgenomen
om voor de camera over gevoel te praten. Hij drinkt er rode wijn bij,
rookt een sigaar. Bij een aanslag in Cambodja raakten zes van zijn
mannen gewond. Omdat hij ook in Bosnië was, koos hij het liedje
'Crazy' van de groep Seal, met een videoclip over het bloedbad na de
aanslag op de markt in Sarajevo. You are never going to survive
unless you're a little crazy. Honigmann brengt uitvoerig in beeld
hoe Cammaert het zweet van zijn voorhoofd veegt. Dat doet ze ook in
gesprekken met andere militairen. Zweet is emotie. Maar is dat wel zo?
De opnamen zijn in de zomer gemaakt, geïnterviewden zitten in korte
broek, het is heet.
Honigmann had dat zweet niet nodig gehad, en ze had niet alle verhalen
in haar film hoeven te gebruiken. Ook zonder Van Brandwijk en Cammaert
blijft er genoeg moois over. De Dutchbatsoldaat die met een strak
gezicht over de val van de moslimenclave Srebrenica vertelt. En het
verhaal over een soldaat die in Libanon een bombardement meemaakte. Hij
had het in zijn broek gedaan van angst. "Maar pas 's avonds zag ik de
stront."
Dokwerk: Crazy, Ned.3, 20.13-22.00u.