|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ahold
|
Supermarkt lokt kleine spaarders
ROTTERDAM, 11 JAN. De Vereniging van Huisvrouwen is er blij mee, zegt directeur Annabell Engles. "Albert Heijn zorgt ervoor dat de consument kan kiezen hóe die wil sparen. Onze leden sparen veel. Vooral de vrouwen die van oudsher de boodschappen doen. Ik denk dat meer dan de helft van de huisvrouwen zegeltjes spaart. De meeste leden bij ons zijn tussen de veertig en zeventig jaar oud. Ik denk dat zegels sparen echt iets voor ouderen is en dat Albert Heijn op deze manier jongeren aan het sparen probeert te krijgen." Het kan alleen in Nederland: de eerste spaarrekening waarbij consumenten kleine beetjes geld bij elkaar kunnen schrapen en eraan kunnen verdienen. Klanten van Albert Heijn kunnen vanaf februari geld sparen via hun 'bonuskaart'. Het gaat om bedragen als wisselgeld, statiegeld en bonuskorting, die de klant 'ongemerkt' spaart. Het spaarplan, dat gisteren is gelanceerd door Ahold, eigenaar van Albert Heijn, en bank-verzekeraar Aegon, is uniek in de wereld. Andere supermarktketens als Tesco's in Engeland en C1000 in Nederland bieden al verzekeringsproducten aan in de winkel. Restjes geld sparen is bij Ahold-concurrent C1000 al langer mogelijk. Zo'n 3,7 miljoen klanten van Albert Heijn maken gebruik van de (blauwe) Bonuskaart. Die biedt korting op telkens wisselende producten en staat veelal op naam van de klant. Vanaf februari kan hij bij de 10.000 kassa's in de 650 Albert Heijn-supermarkten sparen tegen twee procent rente. Als de klant meer heeft gespaard dan 990 gulden, ontvangt hij 4,25 procent rente over de hele som. Het werkt zo: de klant vult één keer bij een zuil in de supermarkt zijn spaarvoorkeur in. Wil hij bonuskorting of statiegeld sparen of de bon steevast afronden naar boven? De klant krijgt een pincode en moet één keer geld storten vanaf zijn bankrekening - daarna hoeft hij zich bij de kassa alleen nog te identificeren met de pincode. Een paspoort is dus overbodig. Per boodschapbezoek vraagt de cassière of de klant wil sparen of niet. Bij de kassa kan de klant per keer tot 150 gulden van zijn spaarrekening opnemen. Uit 18 'pilotprojecten' blijkt dat ze niet meer willen opnemen in de supermarkt. Ook aan het storten is een grens gesteld: maximaal 300 gulden contant, want anders "hebben cassières te veel geld in de kas", aldus de woordvoerder van Albert Heijn. Albert Heijn verwacht dat klanten er gebruik van maken, omdat ze met kleine bedragen niet terechtkunnen bij gewone banken. Die vinden de transactiekosten te hoog en weren sinds dit jaar bij de balie zelfs klanten die minder dan 1.000 gulden opnemen. Huisvrouw Annabell Engles: "Bij een bank sparen is toch anders. Daar spaar je voor de vakantie of voor een nieuw bankstel. Bij de supermarkt sparen staat veel dichter bij huisvrouwen, dat geld gebruiken ze vaak voor sinterklaaskadootjes en verjaardagen. Veel mensen sparen bijvoorbeeld zes boekjes vol en gaan dan naar de schoonheidsspecialist." Aegon schat de Nederlandse spaarmarkt op zo'n 300 miljard gulden en claimt vier procent van deze markt. De verzekeraar kan zijn spaarproducten, via de joint-venture AH Geldzaken, nu aan een grotere groep kwijt. Aegon en Albert Heijn verwachten te verdienen aan het spaargeld doordat zij meer rente ontvangen over het geld dan de rente die de klant krijgt. De gemiddelde klant bezoekt Albert Heijn twee keer per week en zou, volgens de supermarktketen, alleen al met sparen van bonuskorting en statiegeld 600 gulden per jaar kunnen sparen. "Wat ons verwart is dat Albert Heijn zich richt op de kleine spaarder", zegt de Consumentenbond, "maar dat die kleine spaarder wel 999 flessen in moet leveren. Daaronder krijgen ze slechts 2 procent rente. Wij adviseren onze leden verder te kijken omdat je bij andere instellingen gemiddeld 4 procent krijgt." Bovendien doet de kleine spaarder volgens de consumentenbond geen boodschappen bij Albert Heijn. "Mensen die op de dubbeltjes en kwartjes letten gaan wel naar een goedkopere supermarkt." De privacy van spaarders is bewaakt, zegt Albert Heijn, doordat de supermarkt geen inzicht krijgt in hun saldo. Zowel de supermarkt als Aegon kan dus geen aanbiedingen opsturen naar mensen thuis, op grond van die gegevens. Wel moeten bonuskaart-houders die nu anoniem zijn, hun naam en adres opgeven als ze willen sparen.
|
NRC Webpagina's 11 JANUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|