F I L M V O O R A F :
Unmarried woman
ANNA VISSER
Gezegend de documentaliste die
twee recensies wist op te diepen over de film An unmarried woman
uit 1978. Beide weerspreken, althans gedeeltelijk, wat het VARA TV-
magazine over deze film schrijft: "Uiterst plezierige komedie was
destijds mijlpaal van feministisch getinte vrouwenfilms."
Wie de film (over een gelukkig getrouwde vrouw wier man er met een jongere vrouw
vandoor gaat, en die moet zien hoe ze haar leven weer in het emotionele
gareel krijgt) nooit gezien heeft, zou wellicht kunnen denken dat de
film vanuit een feministische invalshoek is gemaakt - wat dat dan ook
moge zijn. Het gaat over de positie van de vrouw, maar gelukkig "zonder
te vervallen in de luidruchtige en soms discriminerende uitingen van het
zogenaamde bla-bla-feminisme. Geen (...) bordjes met verboden toegang
voor mannen, maar een weloverwogen poging tot het zuiveren van een
klimaat waarin de plaats van de vrouw beter kan worden bepaald", schreef
een recensent in het Algemeen Dagblad. En Ellen Waller schreef in
NRC Handelsblad: "Als men maar geen diepgaande wijsheden of Grote
Revelaties verwacht omtrent de Situatie van de Vrouw, al is het
onderwerp in zwang."
Inderdaad praten Erica, de hoofdpersoon, en haar vriendinnen veel over
hun situatie (in relatie tot die van hun ex-mannen), 'Grote Revelaties'
zijn er niet bij. Dat maakt de gesprekken wel zo leuk, hoewel de
situatie voor geen van de vrouwen tip top fijnemans is. Integendeel. Je
zult maar, in het geval van de hoofdpersoon, na 16 jaar leuk getrouwd
geweest te zijn te horen krijgen dat je man er reeds een jaar een
vriendin bij heeft. Je zou hem de ogen uit zijn hoofd trekken, hem met
kop en kont het huis uit sleuren dan wel hem dusdanig met een deegrol
bewerken dat hij er zijn leven lang een afkeer van zelfgemaakte taarten
aan overhoudt.
Zo niet Erica: zij is weliswaar verbijsterd, geeft over, gooit zijn
spullen weg, praat met haar vriendinnen en met haar therapeute en vangt
ook nog eens haar 16-jarige dochter op. Stukje bij beetje lukt het haar
de draad van het leven weer op te pakken en de manier waarop zij die
worsteling vertolkt, is ook nu nog de moeite van het bekijken waard. Op
advies van haar therapeute sluit ze mannen niet voor eens en voor altijd
buiten.
Maar ze gaat niet overstag zonder eerst haar eigen positie blijvend te
bepalen. Ze kiest, met andere woorden, voor zichzelf. Dat is, voor
iedereen, de beste uitgangspositie voor welke relatie dan ook.
An unmarried woman (Paul Mazursky, 1978, VS), Ned.1, 0.14-2.13u.