|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Jongeren lezen vaker kranten
Door een onzer redacteuren
Volgens de cijfers heeft inmiddels bijna de helft van de Nederlanders wel eens internet gebruikt. Een groep achterblijvers zijn 65-plussers waarvan slechts 5 procent zegt bekend te zijn met internet. Mensen gebruiken internet vooral om informatie te verzamelen en vinden het medium daarvoor gemakkelijker dan de krant. Meer dan de helft van de bevolking zegt dat de informatie op internet steeds betrouwbaarder wordt, maar internet heeft nog nauwelijks een rol gekregen als de bron voor het dagelijks nieuws. Driekwart zegt dat internet ook niet ten dele de functie van de krant heeft overgenomen. Wel zegt kwart van de internetgebruikers dat ze het nieuwe medium niet meer zouden willen missen. Bijna tweederde van de bevolking leest zes keer per week een krant. De regionale dagbladen zijn het meest geliefd, vooral bij ouderen en in de zuidelijke provincies. De meeste aandacht gaat uit naar regionaal nieuws en binnenlands nieuws. De leestijd bedraagt twintig tot dertig minuten per dag. Van de mensen die minder kranten zijn gaan lezen (18 procent van de ondervraagden), geven de meesten aan dat ze het te druk hebben op het werk of thuis. Driekwart van de bevolking leest nog wel eens een boek, waarbij 40 procent zegt minimaal een keer per week in een boek te lezen. Gemiddeld leest een Nederlander 21 boeken per jaar. De zware lezers, die vooral in grote steden wonen en gemiddeld minder verdienen dan modaal, komen aan 36 boeken per jaar. Net als bij kranten en boeken lezen Nederlanders ook relatief veel tijdschriften. 87 Procent leest regelmatig een tijdschrift en veertig procent leest zelfs twee tot drie keer per week in ene tijdschrift. Zowel boeken als tijdschriften worden meer gelezen door vrouwen dan door mannen. Ouderen, vanaf 50 jaar, lezen relatief minder tijdschiften. Een kwart van deze groep zegt helemaal geen tijdschriften te lezen. De voorkeur van vrouwen gaat uit naar de vrouwenbladen als Libelle en Margriet en de roddelbladen, mannen lezen 'special interest'-bladen zoals autotijdschiften en sportbladen. Slechts 5 procent van de ondervraagden geeft aan dat de komst van internet de oorzaak is dat ze geen tijdschrift meer lezen.
|
NRC Webpagina's 9 JANUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|