Beleggers belonen kerstomzet
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 27 DEC.
Internetbedrijven hebben het vertrouwen van beleggers tijdelijk
herwonnen dankzij gunstige kerstverkopen. De omzet van bedrijven als
Amazon en Yahoo verdubbelde de afgelopen week in vergelijking met
dezelfde periode vorig jaar.
De beurskoers van internetwarenhuis Amazon steeg gisteren met 8,8
procent tot 16,94 dollar (40,48 gulden), zoekmachine Yahoo werd beloond
met een koersstijging van 5,5 procent (tot 31,19 dollar ofwel ruim 74
gulden) en de koers van Buy, verkoper van pc's en mobiele telefoons,
steeg met 62 procent tot 81 dollarcent. Deze bedrijven kampen al
maanden met forse koersdalingen. De internetverkopen stegen in de
laatste week tot en met 24 december met 91 procent tot 1,08 miljard
dollar (2,5 miljard gulden), aldus BizRate, een bureau dat
consumentenbestedingen op internet volgt. Volgens Yahoo zijn de
verkoopcijfers buiten de Verenigde Staten in sommige landen zelfs
verzesvoudigd. Het bedrijf heeft overigens geen cijfers bekendgemaakt.
Zakenbank Goldman Sachs en het bureau PC Data Online publiceerden
gisteren gegevens vanaf de eerste week van november. Amerikaanse
consumenten hebben sindsdien voor 8,7 miljard dollar (ruim 20 miljard
gulden) besteld op internet. Dat is ruim een verdubbeling van het
bedrag van 4,2 miljard dollar uit dezelfde periode vorig jaar.
Populaire cadeaus waren de boeken over tovenaarsleerling Harry Potter,
de biografie van The Beatles en spelletjes voor de Sony Playstation.
Niet alle bedrijven hebben van de kerst kunnen profiteren. De webwinkel
voor speelgoed EToys maakte eerder deze maand al bekend dat de omzet
van de laatste drie maanden mogelijk op de helft uitkomt van de 210
240 miljoen dollar die waren voorspeld. EToys ondervindt volgens
analisten veel last van de alliantie tussen Amazon en Toys 'R' Us en
van 'echte' winkels zoals Wal-Mart en Kmart die ook op internet actief
zijn geworden.
Sommige analisten relativeren de omzetstijgingen. De winkels in de VS
waren dit jaar zeven dagen open, tegenover vijf dagen vorig jaar.
Bovendien hebben internetbedrijven meer dan ooit gestunt met prijzen om
maar klanten te trekken. De winstmarges zouden daardoor flink zijn
geslonken.