I N T E R N E T :
'Europees nieuws heeft de toekomst'
DANIELLE PINEDO
Het moest de belangrijkste
leverancier van Europees nieuws worden. Maar nog geen jaar na de
feestelijke opening is de Europese nieuwswebsite Prezz.com alweer
ter ziele. Een gesprek met oprichtster Guikje Roethof, voormalig Tweede-
Kamerlid (D66) en ex-verslaggeefster voor HP/De Tijd.
'Europees nieuws is een aantrekkelijke niche in de mediamarkt', zei u
bij de opening van Prezz.com. Bent u die mening nog steeds toegedaan?
"Zeker. De belangstelling voor Europees nieuws is groot, ik beschouw het
nog altijd als hét concept van de toekomst. De particuliere
investeerders zijn echter afgeschrikt door de jongste ontwikkelingen op
de internetmarkt en waren niet bereid meer dan 1,2 miljoen gulden in
Prezz.com te steken. Dat bedrag was ontoereikend."
Heeft u zich niet verkeken op de belangstelling voor Europa? "Het is
waar dat 'Europa' geen al te best jaar achter de rug heeft. Als dat
eenheidsgevoel wel sterk leefde bij de burger, had ik Prezz.com
misschien op die gronden kunnen financieren. Maar de mislukking is
niet terug te voeren op een gebrek aan belangstelling voor Europees
nieuws."
Waarop dan wel? "Een gebrek aan kapitaalkracht. De investeerder van nu
stopt zijn geld liever in software dan in content. Daarnaast geloof ik
ook dat veel Europese internetbedrijven lijden onder de UMTS-veilingen.
Er is veel geld van de internetmarkt naar de nationale overheden
weggevloeid. Met name starters, de zwakste spelers op de markt, hebben
daar veel last van."
In het bedrijfsplan staat dat Prezz.com anderhalf jaar krijgt om
quitte te spelen. Waarom dan nu al gestopt? "Er zat gewoon niet meer in,
het bedrijf was bijna failliet. Waren we nog een maand doorgegaan - want
veel meer zat er echt niet in - dan stonden er nu misschien schuldeisers
op de stoep."
U mikte voor het eerste jaar op 6.000 betalende abonnees. Hoeveel zijn
het er geworden? Hoe kan dat? "Bij onze raming gingen wij uit van
bedrijven die zich op de zakelijke dienstverlening zouden abonneren.
Maar zover zijn we niet eens gekomen. Het is een vicieuze cirkel: zonder
investeringen geen zakelijke dienstverlening, zonder zakelijke
dienstverlening geen abonnees. Ik heb nog geprobeerd om, vooruitlopend
op onze diensten, abonnees te werven. Maar iedereen wilde, terecht,
eerst de kwaliteit van het product zien."
U legde de lat niet te hoog? "Welnee! Als je uitgaat van een paar
grote corporate clients, met elk vijfhonderd abonnees, dan kom je
al snel aan die zesduizend."
Wat vonden de Europese instellingen van Prezz.com? "De reacties waren,
gek genoeg, negatief. Zo van: 'Wat denkt u wel? U moet bij óns
zijn voor uw informatie, niet andersom!' Men beseft niet dat er in een
democratie ook onafhankelijke media bestaan."
Tegenover Het Parool verklaarde u: "Mijn doel is zoveel mogelijk geld
te verdienen met Prezz.com." "Ik vrees dat ik destijds fout geciteerd
ben. Ik heb uitgelegd dat ik niet een politieke droom wilde
verwezenlijken, maar op commerciële basis een bedrijf probeerde op
te zetten. Dat je anders geen investeerders trekt, en zonder
investeerders geen onafhankelijke journalistiek kunt bedrijven."
Waarin onderscheidde Prezz.com zich volgens u van andere media? "We
waren de enige echt Europese krant. Andere media zijn óf sterk
nationaal georiënteerd, of juist mondiaal, zoals Elsevier en
de VNU. En áls er al over Europa wordt bericht, gaat het altijd
om de gouvernementele aspecten, niet de communautaire. Bij Prezz.com
kwam het gemeenschappelijke Europa aan bod. Niet door middel van
promotie of propaganda, zoals bij andere Europese sites, maar met
onafhankelijke nieuwsgaring."
Zou u het, terugkijkend, anders hebben aangepakt? "Nee. Ik heb ook
nergens spijt van; dit plan was het waard om voor te strijden. Ik denk
dat we alleen te vroeg zijn geweest; tegen de internetmarkt valt niet te
vechten. Misschien dat het een ander over drie, vier jaar wel lukt."
Wat gaat u nu doen? "Geen idee. Maar maakt u zich om mij geen zorgen.
Ik kom altijd wel weer goed terecht."