U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

'Europees nieuws heeft de toekomst'

DANIELLE PINEDO
Het moest de belangrijkste leverancier van Europees nieuws worden. Maar nog geen jaar na de feestelijke opening is de Europese nieuwswebsite Prezz.com alweer ter ziele. Een gesprek met oprichtster Guikje Roethof, voormalig Tweede- Kamerlid (D66) en ex-verslaggeefster voor HP/De Tijd.

'Europees nieuws is een aantrekkelijke niche in de mediamarkt', zei u bij de opening van Prezz.com. Bent u die mening nog steeds toegedaan? "Zeker. De belangstelling voor Europees nieuws is groot, ik beschouw het nog altijd als hét concept van de toekomst. De particuliere investeerders zijn echter afgeschrikt door de jongste ontwikkelingen op de internetmarkt en waren niet bereid meer dan 1,2 miljoen gulden in Prezz.com te steken. Dat bedrag was ontoereikend."

Heeft u zich niet verkeken op de belangstelling voor Europa? "Het is waar dat 'Europa' geen al te best jaar achter de rug heeft. Als dat eenheidsgevoel wel sterk leefde bij de burger, had ik Prezz.com misschien op die gronden kunnen financieren. Maar de mislukking is niet terug te voeren op een gebrek aan belangstelling voor Europees nieuws."

Waarop dan wel? "Een gebrek aan kapitaalkracht. De investeerder van nu stopt zijn geld liever in software dan in content. Daarnaast geloof ik ook dat veel Europese internetbedrijven lijden onder de UMTS-veilingen. Er is veel geld van de internetmarkt naar de nationale overheden weggevloeid. Met name starters, de zwakste spelers op de markt, hebben daar veel last van."

In het bedrijfsplan staat dat Prezz.com anderhalf jaar krijgt om quitte te spelen. Waarom dan nu al gestopt? "Er zat gewoon niet meer in, het bedrijf was bijna failliet. Waren we nog een maand doorgegaan - want veel meer zat er echt niet in - dan stonden er nu misschien schuldeisers op de stoep."

U mikte voor het eerste jaar op 6.000 betalende abonnees. Hoeveel zijn het er geworden? Hoe kan dat? "Bij onze raming gingen wij uit van bedrijven die zich op de zakelijke dienstverlening zouden abonneren. Maar zover zijn we niet eens gekomen. Het is een vicieuze cirkel: zonder investeringen geen zakelijke dienstverlening, zonder zakelijke dienstverlening geen abonnees. Ik heb nog geprobeerd om, vooruitlopend op onze diensten, abonnees te werven. Maar iedereen wilde, terecht, eerst de kwaliteit van het product zien."

U legde de lat niet te hoog? "Welnee! Als je uitgaat van een paar grote corporate clients, met elk vijfhonderd abonnees, dan kom je al snel aan die zesduizend."

Wat vonden de Europese instellingen van Prezz.com? "De reacties waren, gek genoeg, negatief. Zo van: 'Wat denkt u wel? U moet bij óns zijn voor uw informatie, niet andersom!' Men beseft niet dat er in een democratie ook onafhankelijke media bestaan."

Tegenover Het Parool verklaarde u: "Mijn doel is zoveel mogelijk geld te verdienen met Prezz.com." "Ik vrees dat ik destijds fout geciteerd ben. Ik heb uitgelegd dat ik niet een politieke droom wilde verwezenlijken, maar op commerciële basis een bedrijf probeerde op te zetten. Dat je anders geen investeerders trekt, en zonder investeerders geen onafhankelijke journalistiek kunt bedrijven."

Waarin onderscheidde Prezz.com zich volgens u van andere media? "We waren de enige echt Europese krant. Andere media zijn óf sterk nationaal georiënteerd, of juist mondiaal, zoals Elsevier en de VNU. En áls er al over Europa wordt bericht, gaat het altijd om de gouvernementele aspecten, niet de communautaire. Bij Prezz.com kwam het gemeenschappelijke Europa aan bod. Niet door middel van promotie of propaganda, zoals bij andere Europese sites, maar met onafhankelijke nieuwsgaring."

Zou u het, terugkijkend, anders hebben aangepakt? "Nee. Ik heb ook nergens spijt van; dit plan was het waard om voor te strijden. Ik denk dat we alleen te vroeg zijn geweest; tegen de internetmarkt valt niet te vechten. Misschien dat het een ander over drie, vier jaar wel lukt."

Wat gaat u nu doen? "Geen idee. Maar maakt u zich om mij geen zorgen. Ik kom altijd wel weer goed terecht."

NRC Webpagina's
23 DECEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad