|
|
|
NIEUWSSELECTIE Consumentenbond
Tegenspraak
|
Spoorwegstaking
De gevolgen zijn dagelijks zichtbaar. De trein rijdt niet volgens dienstregeling. Om het tij te keren worden er nu talloze maatregelen genomen. De bedrijfsleiding probeert zich weer te concentreren op het eigenlijke werk. Tweedehands treinwagons zijn besteld om de periode tot de levering van nieuwe treinstellen te overbruggen. Met de rijksoverheid wordt onderhandeld over een contract waarin de wederzijdse verplichtingen zijn vastgelegd. En het personeel zal op een andere wijze worden ingezet. Die laatste plannen blijken draagvlak te missen onder de verkeersleiders, machinisten en conducteurs. Verkeersleiders in het oosten des lands willen meer compensatie voor de langere reistijden naar hun nieuwe standplaatsen. Machinisten en conducteurs verzetten zich tegen vaste trajecten, onder het motto dat ze geen trek hebben in een dagelijks 'rondje om de kerk'. De stakingen van deze week zijn hun werk.
DE ACTIES VAN machinisten en conducteurs zijn 'wild', omdat de vakbonden hen niet steunen. De bonden hebben eerder met de NS-directie overeenstemming bereikt. Het is niet voor het eerst in de geschiedenis van de spoorwegen dat er buiten de vakorganisaties om actie wordt gevoerd. De NS heeft een traditie van 'wilde stakingen'. Maar het geeft wel te denken dat de leiding en de spoorwegbonden juist nu niet in staat zijn om het personeel en de leden te overtuigen van de zin van de reorganisaties. Het is vooral pijnlijk dat de wilde actie-leiders zich kennelijk geen rekenschap geven van de omstandigheden waarin de spoorwegen verkeren. De burger is, juist door de verzelfstandiging van de NS, minder flegmatiek als het gaat om de dienstverlening. Als een semi-staatsbedrijf commercieel moet denken, doet de reiziger dat ook en vraagt zich wachtend in gemoede af waarom er geen waar voor zijn geld wordt geleverd en waarom er geen concurrenten zijn.
Zie ook:
Stakingen bij de spoorwegen (19 december 2000) |
NRC Webpagina's 20 DECEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|