|
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
NIEUWSSELECTIE ![]() ![]() VNU
|
Om marktonderzoekbureau te kopen
VNU zet Libelle en Margriet te koop
Door een onzer redacteuren
Met de laatste vier grote overnames van VNU is in totaal zo'n 18 miljard gulden gemoeid. Daartegenover staan de verkoop van de regionale dagbladen aan Wegener, vorig jaar voor 1,8 miljard gulden en de aanstaande verkoop van de publiekstijdschriften en de educatieve uitgeverij die naar schatting 4 miljard gulden moet opleveren. Het bod op AC Nielsen, een Amerikaans beursfonds met een omzet van 3,9 miljard gulden, bedraagt 5,7 miljard gulden. Vorig jaar kocht VNU ook al het zusterbedrijf Nielsen Media Research voor ruim 6 miljard gulden. AC Nielsen heeft 21.000 medewerkers in honderd landen. Het meet onder meer de verkoopcijfers van artikelen als margarine in supermarkten en verkoopt die cijfers dan aan zowel Albert Heijn als aan producent Unilever. Nielsen Media Research meet de tv-kijkcijfers in de Verenigde Staten. Het duo heeft samen een dochterbedrijf opgericht dat internetgebruik meet.
De tientallen VNU-tijdschriften die nu te koop staan, behalen in
Nederland een omzet van ongeveer 1 miljard gulden. Daarnaast heeft VNU
publiekstijdschriften in België en Oost-Europa (Hongarije en
Tsjechië). Onder de verkoop vallen ook de onlangs overgenomen
internetsites Ilse en Startpagina, samen de grootste internetuitgever
in Nederland met 2,2 miljoen unieke bezoekers in de maand november. Ook
tv-productiebedrijf IDTV en het belang in het Russische Independent
Media, uitgever van de Moscow Times, worden verkocht. VNU rekent
erop dat het grootste deel van de overnamesom verrekend kan worden met
de opbrengsten van de verkopen. Het verschil zal worden betaald met een
emissie van nieuwe aandelen voor ruim 1 miljard gulden.
|
NRC Webpagina's 18 DECEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|