F I L M V O O R A F :
OK Garage
DIRK LIMBURG
"Kantoorwerk kan gevaarlijk
zijn. Ik heb mensen in slaap zien dommelen en van hun stoel zien
glijden." Uit de mond van de stoere maar sukkelige Johnny Candellano
(John Turturro) klinkt het dodelijk ernstig. Hij is een vrijgezelle
lasser en de hoofdpersoon van een sympathieke en bescheiden film over
drie mensen die wankel in het leven staan maar weigeren over zich heen
te laten lopen.
Johnny heeft een vriend, Sean (een rol van Will Patton), die ontslag
neemt als reclameschrijver omdat anderen zijn - overspannen - teksten
wijzigen. Voortdurend ligt bij Sean de waanzin op de loer, maar hij
beheerst zich en loopt vrij rond door het New-Yorkse Brooklyn. Sinds hij
een relatie heeft met een kleine hagedis gaat het een stuk beter. Dat
bijna niemand vreemd opkijkt van die hagedis is een van de vele
liefderijke details van O.K. Garage.
Het meest vertederend is Rachel, een jonge lerares. Zij is bijzonder in
haar alledaagsheid, al broeit er ook bij haar een vleugje waanzin. Het
is een fantastische rol van Lili Taylor, die in 1996 doorbrak als de
mannenhaatster Valerie Solanas in I Shot Andy Warhol en onlangs
nog te zien was als het licht gestoorde ex-vriendinnetje van John
Cussack in High Fidelity.Rachel is een goede vriendin van Sean en
via hem ontmoet ze Johnny die iets in haar ziet maar geplaagd wordt door
een extreme verlegenheid voor vrouwen die hij aantrekkelijk vindt.
In de film is het Rachel die het verhaal naar een climax voert, al is de
handeling minder belangrijk dan wat er tussen de drie hoofdrolspelers
gebeurt; regisseur Brandon Cole gaf hen terecht alle ruimte voor
improvisatie. Rachels oude Honda begeeft het onderweg naar school. Ze
wordt weggesleept naar de O.K. Garage, waar de monteur belooft dat alles
in orde komt. Dat hij een beunhaas is weet ze nog niet en evenmin dat de
garage een dekmantel is voor een bende autodieven. Maar je ziet het
aankomen, zeker zodra duidelijk is dat OK Garage verwijst naar de OK
Corral, de historische locatie waar het in het wilde westen ooit tot de
klassieke shoot-out kwam met Wyatt Earp.
"Je moet iets doen, je mag je niet laten belazeren", besluit het drietal
als de garage duur prutswerk blijft leveren. Als het echt moet, komen de
sukkels in opstand en dan wordt het gevaarlijk, want boze sukkels
blijven sukkels.
OK Garage (Brandon Cole, 1998, VS), Ned.3, 23.37-1.02u.