U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
OK Garage

DIRK LIMBURG
"Kantoorwerk kan gevaarlijk zijn. Ik heb mensen in slaap zien dommelen en van hun stoel zien glijden." Uit de mond van de stoere maar sukkelige Johnny Candellano (John Turturro) klinkt het dodelijk ernstig. Hij is een vrijgezelle lasser en de hoofdpersoon van een sympathieke en bescheiden film over drie mensen die wankel in het leven staan maar weigeren over zich heen te laten lopen.

Johnny heeft een vriend, Sean (een rol van Will Patton), die ontslag neemt als reclameschrijver omdat anderen zijn - overspannen - teksten wijzigen. Voortdurend ligt bij Sean de waanzin op de loer, maar hij beheerst zich en loopt vrij rond door het New-Yorkse Brooklyn. Sinds hij een relatie heeft met een kleine hagedis gaat het een stuk beter. Dat bijna niemand vreemd opkijkt van die hagedis is een van de vele liefderijke details van O.K. Garage.

Het meest vertederend is Rachel, een jonge lerares. Zij is bijzonder in haar alledaagsheid, al broeit er ook bij haar een vleugje waanzin. Het is een fantastische rol van Lili Taylor, die in 1996 doorbrak als de mannenhaatster Valerie Solanas in I Shot Andy Warhol en onlangs nog te zien was als het licht gestoorde ex-vriendinnetje van John Cussack in High Fidelity.Rachel is een goede vriendin van Sean en via hem ontmoet ze Johnny die iets in haar ziet maar geplaagd wordt door een extreme verlegenheid voor vrouwen die hij aantrekkelijk vindt.

In de film is het Rachel die het verhaal naar een climax voert, al is de handeling minder belangrijk dan wat er tussen de drie hoofdrolspelers gebeurt; regisseur Brandon Cole gaf hen terecht alle ruimte voor improvisatie. Rachels oude Honda begeeft het onderweg naar school. Ze wordt weggesleept naar de O.K. Garage, waar de monteur belooft dat alles in orde komt. Dat hij een beunhaas is weet ze nog niet en evenmin dat de garage een dekmantel is voor een bende autodieven. Maar je ziet het aankomen, zeker zodra duidelijk is dat OK Garage verwijst naar de OK Corral, de historische locatie waar het in het wilde westen ooit tot de klassieke shoot-out kwam met Wyatt Earp.

"Je moet iets doen, je mag je niet laten belazeren", besluit het drietal als de garage duur prutswerk blijft leveren. Als het echt moet, komen de sukkels in opstand en dan wordt het gevaarlijk, want boze sukkels blijven sukkels.

OK Garage (Brandon Cole, 1998, VS), Ned.3, 23.37-1.02u.

NRC Webpagina's
15 DECEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad