F I L M V O O R A F :
Sneakers
BAS BLOKKER
De film The Player van
Robert Altman, uit 1992, wordt altijd zo vanzelfsprekend aangekondigd
als een snijdende satire op Hollywood, dat je wel eens vergeet waardoor
die ook weer zo snijdend was. Het is door de beschrijving van de wijze
waarop Hollywood omgaat met zijn geestelijke rijkdommen.
In The Player draait het tenslotte allemaal om the pitch, de
luttele seconden waarin een scenarioschrijver de aandacht van een
producent heeft om zijn verhaal te verkopen. En doordat die seconden zo
luttel zijn, moet elke pitch teruggrijpen op het overbekende, op grote
sterren en oude succesfilms: Pretty woman meets The silence
of the lambs. Als satire zou The Player niet deugen, als je
niet elke avond op tv de films kon zien waarvan het scenario nooit veel
verder is gekomen dan het pitch-stadium. Kijk vanavond naar
Sneakers: Wargames meets The wizard of Oz. Zo
worden in Hollywood elke seconde van elke werkdag de oude weiden
afgegraasd, op zoek naar de eiwitrijkste grassprieten. En niet alleen in
Hollywood, want ook in Nederland is de pitch inmiddels een even
belangrijk onderdeel van de filmproductie geworden als het schrijven van
een goed scenario.
Maar goed, het ging om Sneakers, een vehikel voor de oudere
Robert Redford, die ergens in zijn contract moet hebben staan dat hij
geen seconde onsympathiek mag overkomen. Hier is hij een computerexpert
met een licht crimineel verleden (Butch Cassidy and the Sundance
Kid): hij kraakte als jon kie computersystemen van het establishment
om geld over te maken naar Goede Doelen. Nu, twintig jaar later, kraakt
hij voor geld de systemen van het establishment om hun beveiliging te
testen (Three days of the condor). Maar het verleden haalt hem in
(The natural) en met zijn half en half criminele vrienden (The
sting) wordt hij gedwongen tot een serieuze inbraak (Legal
eagles) waarmee hij zich een hoop ellende op de hals haalt. Het is
moeilijk de ware toedracht te achterhalen (All the presidents men)
maar als we eenmaal weten wie de dader is (The way we were),
gaat de afwikkeling vloeiend naar het goede einde (vrijwel alle
Redford-films) toe.
Sneakers (Phil Alden Robinson, 1992, VS), vrijdag, BBC1,
23.35-1.40u.