U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Startpagina (over kerst)

Een kerstboom van 4.000 piek


Het is weer kerstbomentijd. Geen zin in sjouwen en zoeken naar de doos met lichtjes? Bestel een boom bij Borg's. Vanaf 3.000 gulden wordt thuis een oogverblindende boom vol trollen of dikke dames opgetuigd.

Door onze redacteur ARJEN RIBBENS

WASSENAAR, 9 DEC. Wegens takkenbende gesloten. Wie in de laatste week van oktober op de drukke Rijksstraatweg in Wassenaar in de file stond kon deze tekst lezen op de dichtgeplakte ramen van Borg's, een winkel met artikelen voor huis en tuin. Sinds twee jaar doet eigenaresse Ingeborg Kalkers haar zaak een week dicht met het oog op de kerst.

Het resultaat van de metamorfose mag er zijn. Tussen het servies- en beddengoed staan tien oogverblinde kerstbomen. Geen bomen met rode ballen, engelenhaar en een zilveren piek. Nee, de kunstbomen van Borg's hangen vol ongedachte ornamenten. Naast allerhande dierfiguurtjes ook nepfruit, kunstwier, kale boomtakken en grote speelgoedpoppen.

Elke boom heeft een thema, legt Kalkers uit. De woudboom hangt vol wasbeertjes, trollen en fat angels. Bij de USA-boom ligt het accent op schreeuwerige ornamenten, bij de black-tieboom op goud en zilver. En voor de klanten die van eerlijke materialen houden maakte Kalkers een cruesli-boom met houten speelgoedsoldaatjes.

's Zomers verkoopt Borg's vooral teakhouten tuinmeubilair, 's winters ligt de nadruk op kerstartikelen. Negen jaar geleden stond voor het eerst een versierde kerstboom in de winkel. Ter decoratie, om de verkoop van ballen en slingers te stimuleren. Maar al op de eerste dag zei een klant: die boom wil ik wel. Dat verzoek betekende het begin van een bloeiende nichemarkt die uitmondde in een kerstbomenservice aan huis en, vanaf volgend jaar, ook een groothandel in exclusieve versieringen. Voor Ingeborg Kalkers, afkomstig uit de hotellerie, is het 't hele jaar Kerstmis. "Ik probeer van iets creatiefs handel te maken." In januari begint de inkoop, in februari het schetsen en het bepalen van de kleurstellingen, in juli is het tijd voor het prijzen van de artikelen. Van het oude geld in Wassenaar moet Borg's het niet direct hebben. De klandizie komt van heinde en ver. Zelfs vanuit Delfzijl en Heerlen reizen liefhebbers naar Borg's voor de kerstartikelen die nergens anders te koop zijn. Kalkers koestert haar voorsprong op de concurrentie. Naar de speciale inkoopbeurzen voor kerstartikelen gaat ze alleen maar "om te kijken wat er achter haar gebeurt". Op speciale adresjes in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland vindt ze de spullen die ze zoekt. Wie haar leveranciers zijn is een goed bewaard geheim, want labels en adresstickers verwijdert ze met zorg: "Daar ben ik tamelijk paniekerig in." In de winkel staan luxueuze kunstbomen, voor de deur is deze week na sinterklaas de verkoop van de echte bomen begonnen. Geen sprieterige sparren van 20 gulden, maar uitsluitend Luxemburgse Abies Nordmannia in de kwaliteit 'A-keuze super plus plus'. "Die prikken niet en verliezen geen naald."

Een boom net zo rijkelijk aankleden als die in de winkel vergt zo'n 2.000 gulden aan ornamenten. Dat zijn de kosten voor een echte boom, haast Kalkers zich te zeggen. "Voor een kunstboom heb je aanzienlijk meer spullen nodig, dan moet je verbloemen."

Wie te lui is, twee linkerhanden heeft, allergisch is voor hars of geen zin of tijd heeft in zelf optuigen kan de thuisservice van Borg's inschakelen. In de drie weken voor kerst zijn drie optuigers dagelijks op pad om bij bedrijven en particulieren bomen te versieren. "Mensen van wie je het helemaal niet verwacht zijn bereid veel geld aan kerst uit te geven", zegt Kalkers. "Sommige klanten willen indruk maken, hebben een diner met de burgemeester. Over een mooi versierde boom willen ze niet nadenken, die stress kopen ze bij mij af."

De thuisservice kost gemiddeld 4.000 gulden. De opdrachtgever mag de versieringen houden, aftuigen is niet bij de prijs inbegrepen. De klant is koning, maar Kalkers willigt niet alle verzoeken in. "Vorige week wilde een mevrouw dat ik twee thema's combineerde. Maar woudelfjes samen met zeemeerminnen, daar begin ik niet aan. Mijn service gaat van mond tot mond, als ik toegeef aan zulke wensen, is dat anti-reclame voor mijn zaak."

NRC Webpagina's
9 DECEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad