Chaos jaagt Britse reiziger de auto in
Door onze correspondent HANS STEKETEE
LONDEN, 1 DEC. Een treinreis van
Nottingham naar Londen duurt normaal krap twee uur. Deze week deed een
trein er negen uur over, omdat de stroom herhaaldelijk uitviel. Britse
reizigers reageerden altijd stoïcijns op tegenslagen.
Als de omroeper meldde dat de '11.53' naar Reading vandaag helaas niet kon
gaan, omdat een das aan een schakelkast had geknaagd of omdat
er verkeerde sneeuw op de rails lag, schuifelde men zonder
vloeken de rij in voor de vervangende bussen. Dit keer is het anders.
Britten zeggen massaal het vertrouwen op in het spoor, dat inmiddels
eenderde van zijn klandizie heeft verloren aan auto en vliegtuig. Voor
het geld hoefde je dat toch al niet te laten. Een standaardretour
Londen-Liverpool kost 140 pond (520 gulden) vliegen met easyJet de
helft. Van een dienstregeling is feitelijk geen sprake meer, na een
ontsporing door railbreuk bij Hatfield, die in oktober aan vier mensen
het leven kostte. Railtrack, de beursgenoteerde beheerder van het in
1996 geprivatiseerde spoor, vervangt sindsdien op 850 plekken rails waar
hetzelfde dreigt. En op honderden kilometers spoor is een
maximumsnelheid van 30 km per uur van kracht. Bovenop die chaos kwamen
de ergste overstromingen in vijftig jaar, die spoordijken met een
doorgaande verbinding wegspoelden. De ontsporingen houden aan: zondag
liep een trein met 400 passagiers uit de rails; een dag later reed een
goederentrein bij Bristol van het talud.
Veel Britten denken dat de double whammy van ongelukken en chaos
de culminatie is van decennia niet investeren. Toen Railtrack een
miljard pond winst maakte, werd een veiligheidssysteem van hetzelfde
bedrag te duur bevonden. Dat ATB-systeem, standaard bij de NS, had zo
goed als zeker dodelijke botsingen in 1997 en 1999 voorkomen, denkt men
nu.
Niettemin is een debat ontstaan over het nut van de huidige reparaties
die miljarden kosten, maar ook reizigers massaal de auto injagen. Want
ondanks de spectaculaire ongelukken blijft de trein twaalf keer veiliger
dan de auto.
Zie ook:
Kamer wil zelf NS gaan onderzoeken (30 november 2000)