|
|
|
NIEUWSSELECTIE NS Ministerie van Verkeer en Waterstaat
|
Informatie minister onvoldoende
Kamer wil zelf NS gaan onderzoeken
Door een onzer redacteuren
Ook willen Kamerleden dat er eerst overeenstemming is over de concessiewet voordat minister Netelenbos op 1 januari het prestatiecontract met de NS afsluit. Nu is het zo dat de minister afspraken wil maken met de spoorwegen zonder dat daar een wettelijke basis voor is. Ook het afstoten van de taakorganisaties van de NS aan de overheid wilde de Kamer vanmiddag in een debat met de minister blokkeren totdat de spoorwegwet daar duidelijkheid over geeft. Volgens Hofstra zouden het onderzoek en de wettelijke regelingen volgend jaar zomer rond kunnen zijn. "We zouden niet aan een onderzoek beginnen als de NS het goed zouden doen, maar ze maken er een zootje van." De treinvertragingen lopen inmiddels op. Volgens een woordvoerster van NS kent de punctualiteit van het treinverkeer ieder najaar "een dip" door het slechte weer. Het streven van de NS is dat tenminste 88 procent van de treinen op tijd aankomt. Een maand geleden was gemiddeld slechts 73,1 procent van de treinen op tijd. "Daarvoor zaten we gemiddeld op 80 procent. We doen het nog steeds niet goed, maar we zitten nu op 78%. De vertragingen zijn deels te wijten aan het materieeltekort. Om dit te bestrijden heeft NS gisteren voor 125 miljoen gulden 150 tweedehands Duitse rijtuigen gekocht, waarmee 9.500 extra zitplaatsen beschikbaar komen. De rijtuigen kunnen, nadat ze opgeknapt en omgebouwd zijn, de eerste in augustus 2001. Ook overweegt NS om op sommige trajecten bussen in te zetten die parallel aan het spoor rijden en heft het bedrijf mogelijk de gebruikelijke toeslag in de internationale treinen op. Vakbondbestuurder B. Anker van CNV Spoorwegen betwijfelt of de Duitse treinstellen de problemen in het reizigersvervoer op kunnen lossen. Bovendien zetten ze het onderhoud van de treinen onder druk. . |
NRC Webpagina's 30 NOVEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|