|
|
|
NIEUWSSELECTIE Netrating
|
Ervaren surfer gaat duiken
AMSTERDAM, 29 NOV. We gaan minder surfen, meer duiken. Hoe meer ervaring een bevolking heeft op internet, hoe lager het aantal bezochte websites per sessie. Van gemiddeld 21 in Nederland en 26 in Duitsland tot 10 in de Verenigde Staten. "Beginners gaan zoeken en verkennen, ze surfen, ze hebben nog geen doel", zegt Peter Wilcox van marktonderzoeksbureau Nielsen/NetRatings. "Met de ervaring komt ook de keuze voor een beperkt aantal vaste websites. Ik zie het in mijn eigen gezin. Mijn vrouw gebruikt internet vooral voor een opleiding, mijn kinderen gebruiken eerder de zoekmachines Yahoo en Ask Jeeves." Nielsen/NetRatings, een dochterbedrijf van marktonderzoekbureau AC Nielsen en uitgeverij VNU, presenteerde gisteren een overzicht over internetgebruik in Nederland, het achttiende land waar dit breed opgezette onderzoek plaatsvindt. Van een panel van 5.100 mensen in 1.700 huishoudens wordt iedere muisklik op de pc thuis gevolgd. Wilcox is ervan overtuigd dat het Europese internetgebruik gaat lijken op de Verenigde Staten. Een paar vergelijkingen. In de VS ligt het gebruik op ongeveer tien uur per maand, tegen zes uur in Nederland. Dat is vanuit huis. Op het werk internet de Amerikaan al meer dan twintig uur per maand - cijfers die NetRatings nog niet heeft voor Nederland. "Wel duurt een sessie in alle onderzochte landen 25 tot 30 minuten", zegt Wilcox. "Daarna raken mensen verveeld." Het meest opmerkelijke verschil tussen de nieuwe en de oude wereld is de verdeling van mannen en vrouwen op internet. In de VS ligt het percentage vrouwen inmiddels op 51, in Europa nog op 40. De groei van internet ligt daarom bij de vrouw, zegt Andrew Thomas van NetRatings. "Er is een enorm potentieel van mensen die hun aansluiting op internet niet gebruiken. In Nederland ligt het potentieel op ruim zeven miljoen mensen en gebruikt slechts de helft die aansluiting. Het begint met de vader die internet op zijn werk leert kennen en thuis gaat gebruiken, vervolgens het oudste kind dat internet op school leert, dan het jongste kind en daarna de moeder." In Nederland heeft ook de vrouw nog een inhaalslag te maken. Ruim 47 procent van de Nederlandse mannen heeft thuis een internetaansluiting, slechts 41 procent van de vrouwen. Daarmee hoort Nederland bij de drie Europese landen waar het gat tussen mannen en vrouwen meer dan 6 procentpunt is. De meest favoriete website voor jonge vrouwen van 21 tot 24 jaar is e- maildienst Hotmail van Microsoft. Volwassen vrouwen van 30 tot 49 jaar kiezen voor de site vrouwonline (een brede toegangspoort van VNU, de makers van tijdschriften als Viva, Libelle en Margriet), maar ook voor de beginpagina's van internetaanbieders als Euronet en de zoekmachine van Microsoft, die vaak is ingesteld als beginpagina van een nieuwe computer.
|
NRC Webpagina's 29 NOVEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|