|
|
|
NIEUWSSELECTIE Homepagina Giro
|
Eerste etappe rond de stad
Giro begint in 2002 in Groningen
Door een onzer redacteuren
Initiatiefnemer van de stichting 'Gironingen' is Dick Heuvelman, journalist van Het Nieuwsblad van het Noorden. Na bemiddeling van de Nederlandse bestuurder Hein Verbruggen, voorzitter van de internationale wielrenunie, voert hij sinds 1997 overleg met de organisatie van de Giro. "In het begin werd ik hier voor gek verklaard, maar die Italianen werden steeds enthousiaster", zegt Heuvelman. Volgens de bedenker lagen vier redenen ten grondslag aan zijn plannen. "In 2002 wordt de Euro geïntroduceerd. Dan kan de Giro wel een Europees tintje gebruiken. Verder staat Groningen bekend om zijn Italiaanse architectuur. Wij staan ook bekend als een fietsvriendelijke stad. En last but not least: wij herdenken in 2002 het 'Gronings Ontzet'. De bisschop van Münster, in de volksmond 'Bommen Berend', heeft hier nogal huis gehouden in 1672." In de Giro van 2002 wordt geen proloog opgenomen. Groningen is start- en finishplaats van de eerste etappe. Gemeenten in Drenthe en Groningen kunnen zich aanmelden als doorkomstplaats van de eerste en de tweede etappe, die in het Duitse Münster eindigt. De derde etappe leidt naar België. Daarna gaat het parcours in een rechte lijn naar Italië. De stichting 'Gironingen' heeft het bedrijfsleven en de overheden in de provincie Groningen bereid gevonden tot geldelijke steun. Met de organisatie is vijf tot zeven miljoen gulden gemoeid. De helft is bestemd voor culturele activiteiten. "Groningen zal roze getint zijn", verwijst Heuvelman naar de kleur van de leiderstrui. Na de Tour is de Giro de grootste koers ter wereld. Beide ronden beginnen soms in het buitenland. De Giro kende eerder Nice, Athene en Verviers als startplaats. Nog nooit was een Nederlandse stad het decor van de Giro. De Tour begon ooit in Amsterdam, Scheveningen, Leiden en Den Bosch. De Brabantse stad leed in 1996 flinke verliezen. Secretaris Wim Mensen van de stichting 'Gironingen' is niet bang voor financiële tekorten. "Den Bosch heeft juist een geweldige spin-off van de Tour. Het is veelzeggend dat Den Bosch bereid is Groningen in geval van calamiteiten te vervangen." Volgens Heuvelman is de toewijzing van Groningen als startplaats van de Giro "een impuls voor de breedtesport en goed voor stad en ommeland". Hij vindt dat Groningen te weinig grote sportevenementen organiseert. "Voor het zelfvertrouwen van de noorderling is dit een goede zaak."
|
NRC Webpagina's 29 NOVEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|