U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B S I T E :
O zo moe

MARIE-JOSÉ KLAVER
Het internet is moe. Een groot deel van de gebruikers voelt zich verlaten en eenzaam. Gedeprimeerd en uitgeput, omschrijft een ander deel van de netpopulatie zijn gemoedstoestand.

Het humeur van het net is te vinden op Imood.com. Hier registreren gebruikers hun stemming. Ze kunnen kiezen uit 476 gevoelens, variërend van blij tot hoogstverbaasd. Zit je gevoel er niet bij, dan mag je een nieuw woord aan de lijst toevoegen.

Om je gevoel aan iedereen te tonen - en reclame te maken voor Imood - kun je het aan je eigen homepage toevoegen. Via een button in de browser kun je elk gewenst moment van de dag je stemming updaten.

Op Imood.com kun je 'vrienden' vinden die in dezelfde stemming verkeren. Het doel van de makers is gebruikers helpen om meer te communiceren: achter elke computer, aan het eind van de telefoonlijn, zitten immers echte mensen. Enigszins commercieel is de site toch wel. Eventueel adviseert Imood boeken die bij je stemming passen. Maar gelukkig staan er geen knipperende advertenties op de site.

Waarom is Imood leuk? Je eigen gevoel manipuleren heeft iets onweerstaanbaars. Vooral omdat je geen enkel risico loopt. Je krijgt misschien eens een mailtje van iemand die zich ook silly of zonked voelt, maar daar houdt het mee op.

Sommige regelmatige gebruikers stellen vast dat Imood ze helpt inzicht te krijgen in hun gevoelens en gedrag. Joanna Vaught bijvoorbeeld leerde dat ze zich altijd gedeprimeerd, eenzaam, verveeld of teleurgesteld voelde als ze online was. Ze nam zich voor om gelukkiger te worden en dat is gelukt, zegt ze op de consumentensite Epinions.com. Ze vult nu 'alleen' in als ze zich eenzaam voelt.

(www.imood.com)

NRC Webpagina's
28 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad