W E B S I T E :
O zo moe
MARIE-JOSÉ KLAVER
Het internet is moe. Een groot
deel van de gebruikers voelt zich verlaten en eenzaam. Gedeprimeerd en
uitgeput, omschrijft een ander deel van de netpopulatie zijn
gemoedstoestand.
Het humeur van het net is te vinden op Imood.com. Hier
registreren gebruikers hun stemming. Ze kunnen kiezen uit 476 gevoelens,
variërend van blij tot hoogstverbaasd. Zit je gevoel er niet bij,
dan mag je een nieuw woord aan de lijst toevoegen.
Om je gevoel aan iedereen te tonen - en reclame te maken voor Imood
- kun je het aan je eigen homepage toevoegen. Via een button in de
browser kun je elk gewenst moment van de dag je stemming updaten.
Op Imood.com kun je 'vrienden' vinden die in dezelfde stemming
verkeren. Het doel van de makers is gebruikers helpen om meer te
communiceren: achter elke computer, aan het eind van de telefoonlijn,
zitten immers echte mensen. Enigszins commercieel is de site toch wel.
Eventueel adviseert Imood boeken die bij je stemming passen. Maar
gelukkig staan er geen knipperende advertenties op de site.
Waarom is Imood leuk? Je eigen gevoel manipuleren heeft iets
onweerstaanbaars. Vooral omdat je geen enkel risico loopt. Je krijgt
misschien eens een mailtje van iemand die zich ook silly of
zonked voelt, maar daar houdt het mee op.
Sommige regelmatige gebruikers stellen vast dat Imood ze helpt
inzicht te krijgen in hun gevoelens en gedrag. Joanna Vaught
bijvoorbeeld leerde dat ze zich altijd gedeprimeerd, eenzaam, verveeld
of teleurgesteld voelde als ze online was. Ze nam zich voor om
gelukkiger te worden en dat is gelukt, zegt ze op de consumentensite
Epinions.com. Ze vult nu 'alleen' in als ze zich eenzaam voelt.
(www.imood.com)