NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Ingrijpen achteraf
Maarten Huygen
Na vier omvangrijke delen uit de
documentaireserie Dutch Approach ben ik er nog steeds niet achter
wat de Molukse jongeren bezielde om onschuldige burgers dood te schieten
en volwassenen en kinderen tot wekenlang in benarde omstandigheden vast
te houden. Daar was het maker René Roelofs ook niet om te doen.
Het ging hem om de reactie van de regering en daar kregen we alles
gedetailleerd van te weten. De bloedige bevrijding in de tweede
treinkaping werd internationaal bekend als de Dutch approach en
was in strijd met het softe imago van de Vondelparkslapers. In de eerste
aflevering werd grof de historische achtergrond geschetst met weglating
van de Molukse rol bij de Nederlandse wreedheden in Indonesië. De
Molukse ex-militairen met hun gezinnen kwamen terecht in een sfeer van
schuldbewust, postkoloniaal zwijgen. Ze waren vroege Vietnam-veteranen.
Hoe de broei onder de Molukkers escaleerde tot het geweld van de jaren
zeventig blijft een mysterie. Dat geldt voor veel terreurdaden. Waarom
grijpt de ene verwaarloosde groep naar de wapenen en de andere niet?
Sommige overlevende kapers hadden spijt, maar ook zij konden geen
analyse geven van hun gedrag toen. Ik zag de vader van het gegijzelde
meisje dat tijdens de bevrijdingsactie in 1977 dodelijk door kogels van
mariniers werd getroffen. Maar ik zag geen nabestaanden van de drie
burgers die bij de eerdere gijzeling waren doodgeschoten. Zo'n daad van
moordlust maakt de regering bij de volgende gijzeling grimmiger.
Gijzelaars die zich met hun gijzelnemers identificeerden, kwamen
uitgebreid aan het woord. Het hoofd van de gegijzelde school besloot met
andere onderwijzers bij zijn gijzelnemers te blijven toen die na de
vrijlating van de kinderen hun waakzaamheid verloren en in een diepe
slaap vielen. Konden de kinderen van toen niet meer vertellen over wat
hun was overkomen? De documentaire heeft door haar eenzijdigheid nu al
geleid tot een debat over de vraag of de regering toen wel haar belofte
tot een vrijgeleide mocht breken. Toenmalig staatssecretaris Stemerdink
was het eens met collega Van Agt, dat dat wel kon.
Misschien hebben veel ex-gijzelaars wel het een en ander verteld maar
wilden ze dat niet voor de camera doen. De makers hebben een beperkt
deel van hun uitgebreide spitwerk publiek kunnen maken omdat ze de
betrokkenen alles zelf voor de camera wilden laten vertellen. Soms komt
er een document of een briefje in beeld. Een enkele keer is de vrucht
van eigen onderzoek vermomd in een vraag aan een betrokkene, maar
ministers kunnen zich vaak niet meer precies herinnneren wat ze gedaan
hebben. Wie meer wil weten, moet het begeleidende boek lezen. Ik heb nog
steeds geen beeld van de situatie in de trein vlak voor de bevrijding.
De mariniers zeiden dat het vreselijk stonk, maar een Molukse arts die
als tussenpersoon optrad en boodschappen moest overbrengen, zei dat die
toestand reuze meeviel. Iedereen was gezond en gedisciplineerd. Doet me
denken aan de enthousiaste bezoekers van opvoedingskampen in
communistisch China. Ongetwijfeld was die man op dat moment meer
Molukker dan arts. Bovendien vertelt hij, nu hij de bloedige afloop
kent. Eigenlijk gaf hij antwoord op de vraag of de toestand in de trein
ingrijpen door mariniers rechtvaardigde - nee vond hij. De vijf
doodgeschoten kapers zijn voor sommigen martelaars geworden. Wel werd
duidelijk dat zo'n beslissing tot militair ingrijpen willekeurig is.
Interessant element. Maar wie weet hoe het anders was afgelopen? Een
ander nadeel van oral history is het ontbreken van historische
context. Een onafhankelijke stem had ons langs al die sprekers kunnen
leiden. Al die verklaringen achter elkaar zijn vermoeiend. De makers
kunnen geen rustpunt creëren, geen accenten aanbrengen. Vergelijk
dat met de Britse documentaireserie over de Koude Oorlog die
Teleac op zondagavond uitzendt. Zware onderwerpen als de Cuba-crisis en
de Vietnamoorlog worden breed behandeld en zijn toch gemakkelijk te
volgen.
|
NRC Webpagina's
28 NOVEMBER 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|