U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Ahold

Recordverwachting vierde kwartaal

Dollar geeft winst Ahold forse impuls

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 NOV. De dure Amerikaanse dollar heeft in het derde kwartaal sterk bijgedragen aan de winstgroei van Ahold. De nettowinst van het supermarktconcern kwam uit op 259,6 miljoen euro, 55,5 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Beleggers reageerden positief op de resultaten.

Dit blijkt uit cijfers die het Zaanse concern vanmorgen voor opening van de beurs bekendmaakte. De marges van Ahold in Europa en de Verenigde Staten stonden de afgelopen maanden onder druk door twee grote overnames, de Scandinavische supermarktketen ICA en het Amerikaanse US Foodservice.

Op de beurs reageerden beleggers vanmorgen positief: het aandeel Ahold steeg met bijna twee procent. Rond het middaguur was het aandeel 35,49 euro waard. Ahold meldde vanmorgen voor het vierde kwartaal "voor alle werkgebieden recordomzetten en recordresultaten" te verwachten.

Mede dankzij het valuta-effect van de sterke dollar - ruim de helft van de omzet haalt Ahold in de Verenigde Staten - steeg de winst per aandeel met 31,6 procent tot 0,33 euro. Exclusief valuta-invloeden steeg de winst per aandeel met 18,4 procent. Overnames zorgden voor een omzetgroei van Ahold tot 13,8 miljard euro, 76,5 procent meer dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat - na aftrek van kosten maar vóór rente en belastingen - groeide minder hard: het steeg met 67,5 procent tot 548 miljoen euro. Met name in Europa en de VS bleef het bedrijfsresultaat achter. Latijns Amerika compenseerde dat, vooral door herstel van de Braziliaanse economie, met een groei van 118 procent.

Oorzaak voor het achterblijvende bedrijfsresultaat in Amerika zijn de kleine marges die de grootverbruikhandel, zoals US Foodservice, traditioneel heeft. Het bedrijf levert voeding aan grootverbruikers als restaurants, ziekenhuizen en het leger. Ahold koopt dit soort bedrijven omdat de consument steeds vaker buitenshuis eet. Supermarkten concurreren dus met restaurants. De winst van US Foodservice zal het komende jaar stijgen, zo verwacht Ahold, omdat er weinig geld in hoeft te worden geïnvesteerd. Ahold hoeft geen winkels te bouwen bijvoorbeeld. Ahold kocht US Foodservice dit jaar voor ruim 3,5 miljard gulden. US Foodservice heeft ongeveer 13.000 mensen in dienst die 140.000 klanten bedienen. In december rondt het bedrijf de overname van een soortgelijk bedrijf af PYA/Monarch, dat het voor 3,5 miljard dollar heeft gekocht. Ook de groothandelssupermarkten van ICA in Zweden en Noorwegen hebben nog een vrij kleine marge. ICA had in 1999 een marge van 3,1 procent, tegen ruim 5 procent van Albert Heijn in Nederland.

NRC Webpagina's
28 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad