F I L M V O O R A F :
The Johnsons
MARISKA GRAVELAND
'Bloed in de polder' was in 1995
de naam van een filmprogramma in Teatro Popular in Rotterdam. In de hoop
hun onvermoede talenten aan de wereld kenbaar te maken, stuurden
amateurfilmers uit heel Nederland hun horrorfilmpje op. Aanmeldingen
genoeg, waarbij vooral twee fanatieke filmers uit Gouda opvielen, die op
een zolderkamertje al jarenlang rare rubberen monsters bleken te bouwen.
De meeste films waren nogal knullig, maar intrigerend was het wel, het
idee dat er vanuit de raarste hoeken ineens een Ed Wood of Tim Burton
zou kunnen opstaan.
'Bloed uit de Biesbosch' zou een slogan kunnen zijn voor The
Johnsons, de occulte griezelfilm van Rudolf van den Berg (De
avonden, For my Baby), naar een scenario van Leon de Winter.
Naast De lift en de lachwekkende zeperd Intensive care is
dit de derde Nederlandse horrorfilm die ooit is uitgebracht, wat gerust
een nogal magere score mag worden genoemd. De talentenjacht van Popular
heeft zijn vruchten nog niet afgeworpen.
The Johnsons begint met een opwekkende tekst waar griezelauteur
H.P. Lovecraft zijn hand niet voor om zou draaien: tijdens een expeditie
in 1934 naar een Indianenstam in de Amazone stuit de leider op een hol-
ogig embryo in een kristal, dat de 'Meester van de nacht' en de 'bron
van alle Kwaad' wordt genoemd en dat onder geen beding mag worden
verplaatst. Als dit wel gebeurt zal de aarde 'voorgoed worden gehuld in
duisternis'.
Vervolgens komen twee verhaallijnen bij elkaar in de Biesbosch, waar
zeven identieke, griezelig-kale jongens in een zwaarbewaakt fort zijn
opgesloten, omdat ze op hun zevende jaar een bloedbad hebben aangericht
in een kindertehuis. Als een fotografe (Monique van de Ven als toffe
moeder) en haar dochter (het debuut van Esmee de la Bretonière)
in het natuurgebied gaan kamperen om de zeldzame Kwak te fotograferen,
breekt de hel los.
Veel spektakel moet hier niet bij worden verwacht. Op een aantal
suggestief-spannende scènes en een bloederige confrontatie met
een broodmes na, concentreert The Johnsons zich op een diepzinnig
bedoelde psychologische verklaring voor de nachtmerries van de
veertienjarige dochter: ze is bang voor het bloed van haar eerste
menstruatie, en dus bang om volwassen te worden. Eenzelfde angst die ook
The Johnsons kenmerkt, met als hoogtepunt de groteske, onbedoeld
hilarische finale.
The Johnsons (R. van den Berg, 1992, Ned.), Net5, 23.25-1.15u.