|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Meer journalistiek in docu's bepleit
Door HANS BEEREKAMP
Sommige aanwezigen, zoals de dit jaar met de speciale juryprijs in Utrecht onderscheiden documentaireproducent Pieter van Huystee, vroegen zich hardop af of deze nieuwe beleidsideeën, die de totstandkoming van televisieachtige documentaires bevorderen, niet ten koste gaan van artistiek werk la Johan van der Keuken. Ryninks ontkent die bedoeling. Twee van de in de IDFA-sectie Highlights of the Lowlands in première gaande nieuwe Nederlandse documentaires, toevallig beide over liefde in Rusland, maken de richtingenstrijd een beetje duidelijk. Marijke Jongbloeds Fatal Reaction: Moscow, het slot van een vierluik over de relatieproblemen van hoog opgeleide en carrièregerichte vrouwen in verschillende landen, is zichtbaar op video gedraaid. Het is een amusante, wat oppervlakkige en visueel niet bijzonder interessante verkenning van de strijd der seksen in het post- communistische Moskou. Anderhalf uur lijkt ruim bemeten voor deze kaleidoscoop van pikante verhalen over vrijheid die niet leidt tot geluk. Het aanzienlijk kortere Na de lente van '68: een kleine liefdesgeschiedenis van Aliona van der Horst maakt dankbaar gebruik van schitterend archiefmateriaal uit de Koude Oorlog: journaalfragmenten van nieuwjaar in Moskou, maar ook beelden van de Maagdenhuisbezetting en korte rokken en lange haren in Amsterdam. Beide kanten van het IJzeren Gordijn, dat de ouders van de regisseur (een Hollandse communist die in Moskou studeerde en een vrouwelijke Russische ingenieur) destijds scheidde, lijken heel ver weg. Het tragische verhaal van deze Pyramus en Thisbe blijkt zelfs verweven met de ruzie tussen de CPN en de CPSU, en had geen gelukkig slot. Van der Horst maakte er een emotionele, betrokken en toch geserreerde film over, vervuld van gefnuikte idealen: tegelijkertijd kleine en grote geschiedenis. Zo'n film verdient een breed publiek en een groot scherm.
|
NRC Webpagina's 24 NOVEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|