U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

SBS en Veronica praten over TV10

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 21 NOV. Mediaconcern SBS, in Nederland eigenaar van de tv-zenders SBS6 en Net5, heeft de helft van de noodlijdende tv-zender TV10 gekocht. SBS onderhandelt met de vereniging Veronica Omroep Organisatie over mogelijke invulling van de nieuwe zender.

SBS betaalt mediaconcern News Corp van Rupert Murdoch ongeveer 20 miljoen dollar (ruim 50 miljoen gulden) in aandelen SBS voor het belang in TV10. De transactie moet in januari 2001 zijn afgerond.

SBS krijgt de beschikking over de tv-uren van zes uur 's avonds tot één uur 's nachts. De uren overdag blijven van Fox Kids, een beursgenoteerde kinderzender van News Corp die claimt een marktaandeel te hebben van 30 procent bij kinderen van zes tot twaalf jaar. De nachtelijke uren moeten nog worden ingevuld.

SBS wil graag een joint venture sluiten met de omroepvereniging Veronica, die zich eerder dit jaar heeft losgemaakt van de Holland Media Groep (HMG), eigenaar van de zenders RTL4, RTL5 en (nog even) Veronica. HMG mag de naam Veronica nog een paar maanden gebruiken voor zijn tv- zender en moet de merknaam daarna overdragen. Op televisie loopt het concern daar al op vooruit door vooral de naam 'The Young One' te gebruiken.

Veronica, een vereniging waarvan Joop van der Reijden voorzitter is, mag vanaf 1 september 2001 weer zelf tv-programma's gaan uitzenden onder de naam Veronica en is op zoek naar een zender. "Het zou een oplossing kunnen zijn", zegt Van der Reijden over de gesprekken met SBS. "Maar we willen niet een zelfde constructie als bij de HMG, waar we niets te vertellen hadden en niets verdienden. Er zijn alternatieven, we zouden ook zelfstandig verder kunnen gaan." Naast de merknaam bezit de vereniging Veronica ook internetsites, een radiostation en - verreweg het belangrijkste - de grootste tv-gids van Nederland met een oplage van 1,2 miljoen stuks.

SBS is onderdeel van een Zweeds-Amerikaans mediaconcern, genoteerd aan de Amerikaanse effectenbeurs Nasdaq. Uitgeverij De Telegraaf is voor 30 procent eigenaar van de Nederlandse activiteiten van SBS.

NRC Webpagina's
21 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad