U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B U I T E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Kaprun kabelbaan

Kaprun

Informatie bij ANWB

Yahoo (overzichtspagina)

Zell am See.nl (met informatie over Kaprun)

Oostenrijk


'Defect aan skimetro'

Negentig lijken Kaprun geborgen

Door een onzer redacteuren
KAPRUN, 14 NOV. Reddingswerkers in Kaprun hebben de eerste negentig lijken geborgen uit de tunnel waarin zaterdag een skimetro in brand vloog.

De leider van het onderzoek, Franz Lang, zei vanmorgen tijdens een persconferentie dat rekening wordt gehouden met maximaal 160 doden, onder wie twee Nederlanders.

Een technisch defect aan de skimetro is, volgens de politie, de meest waarschijnlijke oorzaak van de ramp. Christian Tisch, hoofd van het technisch politieonderzoek, zei dat er sporen van een verbrande substantie zijn gevonden op de rails aan het begin van de tunnel. Het zou gaan om smeermiddel dat verbrand zou zijn. Dit bevestigt de lezing van een medewerker van het skibedrijf dat het voertuig al brandde voordat het de tunnel inging. De negentig lijken bevonden zich allemaal buiten de skimetro. Volgens de politie is dat een "sterke aanwijzing" dat de bestuurder van het voertuig de deuren heeft geopend. De twaalf mensen die het inferno hebben overleefd, zaten allen achterin en wisten te ontsnappen door een kunststof raam met skistokken en skischoenen in te slaan. Alleen de mensen die via de trap naar beneden zijn gegaan hebben de ramp overleefd.

De zwaar verminkte stoffelijke overschotten worden overgevlogen naar het gerechtelijk medisch instituut in Salzburg voor DNA-identificatie. Van de 160 doden zaten er 155 in het voertuig dat bergopwaarts ging. Twee slachtoffers zaten in de skimetro die in tegengestelde richting aan de afdaling was begonnen. Drie medewerkers van het skibedrijf kwamen aan het eind van de tunnel door rookvergiftiging om het leven. Deze vijf stoffelijke overschotten konden direct worden geïdentificeerd omdat ze niet verminkt waren. "De brand was zo fel dat het voertuig grotendeels is gesmolten", zei onderzoeksleider Lang. "Dat maakt het erg moeilijk om de stoffelijke resten die zich in het voertuig bevinden te verwijderen; dat gaat centimeter voor centimeter."

De identificatie van de slachtoffers is "bijzonder moeilijk", zegt Edith Tutsch-Bauer, hoofd van het gerechtelijk medisch instituut. Karakteristieke lichaamskenmerken zoals de vorm van de lippen, neus en ogen zijn niet meer te onderscheiden. Het DNA van de slachtoffers moet worden vergeleken worden met dat van ouders, broer en zusters. Het DNA- onderzoek neemt minimaal vier weken in beslag, aldus Tutsch-Bauer.

In Oostenrijk is het vervoer door vijf skitunnels voorlopig verboden. "We onderwerpen ze, voor alle zekerheid, eerst aan een grondig onderzoek", zegt een woordvoerder van het ministerie van Verkeer in Wenen. Ook in Zwitserland en Frankrijk zijn tunnels en voertuigen aan een extra controle onderworpen.


Zie ook:

Oostenrijkse Wels treurt om 'tweede inferno'
(14 november 2000)
Zeker 159 doden bij tunnelbrand (13 november 2000)
'Naar beneden, in godsnaam, naar beneden'
(13 november 2000)
Tunnel in Kaprun was verouderd (13 november 2000)

NRC Webpagina's
14 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad