|
|
|
NIEUWSSELECTIE Daewoo
|
Feitelijk faillissement
Daewoo Motors is failliet
Door onze correspondent
Volgens een woordvoerder van Daewoo-Benelux zal het faillissement geen gevolgen hebben voor de autobezitter in Nederland. Zowel auto's als onderdelen blijven leverbaar. Daewoo zou gebruik maken van de Koreaanse faillissementswet die het bedrijf bescherming biedt. Credieten aan Daewoo stopgezet
Door onze correspondent HANS VAN DER LUGT
De crediteuren van Daewoo kwamen vandaag tot hun besluit nadat de vakbond van Daewoo weigerde akkoord te gaan met ontslag van 3.500 personeelsleden. Het voortbestaan van Daewoo hangt al enige tijd aan een zijden draadje. Afgelopen maandag zag het bedrijf geen kans een betalingsverplichting van 77 miljoen dollar aan krediteuren na te komen. Crediteuren hebben het afgelopen jaar al twee miljard dollar in Daewoo gepompt om het bedrijf draaiende te houden. Fabrieken draaien op slechts 60 prodent van hun capaciteit en Daewoo heeft al twee maanden geen salarissen uitbetaald. Nu de bonden niet willen meewerken aan een herstructureringsplan is voor de banken de maat vol. De banken die iets van hun geld terug willen zien en de 19.000 werknemers van Daewoo zelf zullen hun hoop nu vooral richten op de Amerikaanse autofabrikant General Motors dat samen met Fiat interesse heeft getoond in een overname. De onderhandelingen begonnen afgelopen maand nadat Ford afzag van overname. Ford en Daewoo hebben geen reden gegeven voor het mislukken van de onderhandelingen die zeven maanden hebben geduurd. Een woordvoerder van Daewoo zei destijds dat uitleg over de mislukking slechts tot wederzijdse verwijten zou leiden. Buitenstaanders vermoeden dat de financiële administratie van Daewoo weleens uitermate onoverzichtelijk zou kunnen zijn. Justitie in Korea heeft eerder aangekondigd onderzoek te zullen beginnen naar het verbergen van schulden. Daewoo, na Hyundai de tweede autoproducent van het land, is het grootste slachtoffer tot dusver van de economische crisis die in december 1997 uitbrak. De laatste tijd groeide onder analisten de kritiek op de regering dat ze niet doortastend ingrijpt bij verlieslijdende bedrijven. Vandaag deelde president Kim Dae-jung het parlement echter mee dat het land geen keus heeft. "We moeten een einde maken aan onzekerheden in de markt door bedrijven met hoge schulden die een enorme last zijn voor de hele economie te liquideren", aldus Kim in een speech die werd voorgelezen door zijn premier, Lee Han-dong. Naast Daewoo Motors is het bouwbedrijf Hyundai Engineering and Construction (HEC) het tweede probleemgeval waarop alle aandacht is gericht. HEC vormt de kern van het grootste conglomeraat van het land. Lang werden deze cocerns als ongenaakbaar gezien: te groot om failliet te laten gaan gezien de grote consequenties voor personeel, leveranciers en de economie. 'Geen gevolg Benelux'
De 60.000 Nederlandse Daewoo-bezitters hoeven zich daarom geen zorgen te maken, aldus de autofabrikant. Maar Daewoo zelf maakt zich wél zorgen, omdat het faillissement "een behoorlijke deuk" in het vertrouwen in Daewoo heeft opgeleverd. Daewoo noemt de situatie "heel vervelend." In Europa werden dit jaar tot nu toe ruim 154.308 auto's van Daewoo verkocht. In Nederland waren dat tot november 10.058 auto's, goed voor een marktaandeel van bijna 2 procent. Daewoo Electronics, dat in Nederland onder meer televisies, videorecorders, koelkasten, stofzuigers en audio levert, benadrukt bij monde van directeur K.H. Lee dat het geen financiële banden heeft met de failliete motorafdeling.
|
NRC Webpagina's 8 NOVEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|