U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Daewoo

Feitelijk faillissement

Daewoo Motors is failliet

Door onze correspondent
TOKIO, 8 NOV. Autofabrikant Daewoo Motors, een van de grootste bedrijven in Zuid-Korea, is feitelijk failliet. Vanochtend heeft een groep banken, de grootste financiers van het concern, de kredietkraan dichtgedraaid. Reden daarvoor is dat de vakbond van Daewoo had geweigerd akkoord te gaan met het ontslag van 3.500 van de 19.000 personeelsleden, een ingreep die de directie onontkoombaar acht om te overleven. Scherpe inkrimping van het personeelsbestand vormde de kern van een reorganisatieplan.

Het voortbestaan van Daewoo hangt al enige tijd aan een zijden draad. Afgelopen maandag zag het bedrijf geen kans een betalingsverplichting van 77 miljoen dollar aan crediteuren na te komen. Die hadden vorig jaar al twee miljard dollar in Daewoo gepompt. De autofabrieken draaien op slechts 60 procent van hun capaciteit en er zijn al twee maanden geen salarissen uitbetaald. Naar verwachting zal het bedrijf snel uitstel van betaling aanvragen in de hoop dat een overname door General Motors of Fiat nog redding biedt.

Volgens een woordvoerder van Daewoo-Benelux zal het faillissement geen gevolgen hebben voor de autobezitter in Nederland. Zowel auto's als onderdelen blijven leverbaar. Daewoo zou gebruik maken van de Koreaanse faillissementswet die het bedrijf bescherming biedt.

Credieten aan Daewoo stopgezet

Door onze correspondent HANS VAN DER LUGT
TOKIO, 8 NOV. Banken hebben vandaag het krediet opgezegd van de Zuid-Koreaanse automaker Daewoo waardoor het bedrijf feitelijk failliet is. Daewoo, dat schulden draagt van 17 miljard dollar, zal naar verwachting snel uitstel van betaling aanvragen.

De crediteuren van Daewoo kwamen vandaag tot hun besluit nadat de vakbond van Daewoo weigerde akkoord te gaan met ontslag van 3.500 personeelsleden. Het voortbestaan van Daewoo hangt al enige tijd aan een zijden draadje. Afgelopen maandag zag het bedrijf geen kans een betalingsverplichting van 77 miljoen dollar aan krediteuren na te komen. Crediteuren hebben het afgelopen jaar al twee miljard dollar in Daewoo gepompt om het bedrijf draaiende te houden. Fabrieken draaien op slechts 60 prodent van hun capaciteit en Daewoo heeft al twee maanden geen salarissen uitbetaald. Nu de bonden niet willen meewerken aan een herstructureringsplan is voor de banken de maat vol.

De banken die iets van hun geld terug willen zien en de 19.000 werknemers van Daewoo zelf zullen hun hoop nu vooral richten op de Amerikaanse autofabrikant General Motors dat samen met Fiat interesse heeft getoond in een overname. De onderhandelingen begonnen afgelopen maand nadat Ford afzag van overname. Ford en Daewoo hebben geen reden gegeven voor het mislukken van de onderhandelingen die zeven maanden hebben geduurd. Een woordvoerder van Daewoo zei destijds dat uitleg over de mislukking slechts tot wederzijdse verwijten zou leiden. Buitenstaanders vermoeden dat de financiële administratie van Daewoo weleens uitermate onoverzichtelijk zou kunnen zijn. Justitie in Korea heeft eerder aangekondigd onderzoek te zullen beginnen naar het verbergen van schulden. Daewoo, na Hyundai de tweede autoproducent van het land, is het grootste slachtoffer tot dusver van de economische crisis die in december 1997 uitbrak. De laatste tijd groeide onder analisten de kritiek op de regering dat ze niet doortastend ingrijpt bij verlieslijdende bedrijven. Vandaag deelde president Kim Dae-jung het parlement echter mee dat het land geen keus heeft. "We moeten een einde maken aan onzekerheden in de markt door bedrijven met hoge schulden die een enorme last zijn voor de hele economie te liquideren", aldus Kim in een speech die werd voorgelezen door zijn premier, Lee Han-dong. Naast Daewoo Motors is het bouwbedrijf Hyundai Engineering and Construction (HEC) het tweede probleemgeval waarop alle aandacht is gericht. HEC vormt de kern van het grootste conglomeraat van het land. Lang werden deze cocerns als ongenaakbaar gezien: te groot om failliet te laten gaan gezien de grote consequenties voor personeel, leveranciers en de economie.

'Geen gevolg Benelux'


ROTTERDAM, 8 NOV. Het faillisement van het Zuid-Koreaanse Daewoo Motors heeft geen gevolgen voor de Nederlandse Daewoobezitter. Zowel onderdelen als auto's blijven leverbaar.

Dat zegt een woordvoerder van Daewoo Benelux. Daewoo, dat net het eerste lustrum in Nederland viert, maakt gebruik van een Zuid-Koreaanse faillisementswet, die voor de Koreaanse economie uiterst belangrijke bedrijven beschermt, zo is Daewoo Benelux door het Zuid-Koreaanse moederbedrijf te verstaan gegeven. Daarnaast is de faillietverklaring volgens de woordvoerder nodig voor uitgebreide herstructureringsplannen. "Zie het als een doorstart. Al is Daewoo failliet, de productie gaat gewoon door. De schulden zijn bevroren", legt de woordvoerder uit.

De 60.000 Nederlandse Daewoo-bezitters hoeven zich daarom geen zorgen te maken, aldus de autofabrikant. Maar Daewoo zelf maakt zich wél zorgen, omdat het faillissement "een behoorlijke deuk" in het vertrouwen in Daewoo heeft opgeleverd. Daewoo noemt de situatie "heel vervelend." In Europa werden dit jaar tot nu toe ruim 154.308 auto's van Daewoo verkocht. In Nederland waren dat tot november 10.058 auto's, goed voor een marktaandeel van bijna 2 procent.

Daewoo Electronics, dat in Nederland onder meer televisies, videorecorders, koelkasten, stofzuigers en audio levert, benadrukt bij monde van directeur K.H. Lee dat het geen financiële banden heeft met de failliete motorafdeling.

NRC Webpagina's
8 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad