U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

'Greenpeace manipuleert reclame'


Greenpeace voert een nieuwe campagne tegen genetisch gemanipuleerd voedsel. Daarbij gebruikte affiches lijken afkomstig van het bedrijfsleven. Misleidend, oordeelt de Reclame Code Commissie.

Door onze redacteur MARCEL AAN DE BRUGH

ROTTERDAM, 7 NOV. 'Uw cornflakes zijn zo heerlijk knapperig omdat wij genen van schorpioenen in de mais doen. Bon Appétit.' Deze slogan behoort tot de nieuwe reclamecampagne die Greenpeace onlangs is begonnen tegen genetisch gemanipuleerd voedsel. De campagne is opmerkelijk, want hij lijkt een initiatief van het bedrijfsleven. Op de posters staat de naam van bijvoorbeeld Novartis, een multinational die genetisch gemanipuleerde gewassen op de markt brengt. De naam van milieuorganisatie Greenpeace, de werkelijke maker van de posters, is nergens te bekennen. Hetzelfde geldt voor de poster die afkomstig lijkt van het Genetic Reseach Centre in Texas ('Uw sla blijft zo lekker lang vers omdat wij er genen van ratten in stoppen. Eet smakelijk!'). Misleidend? Greenpeace vindt van niet. "We maken alvast reclame voor producten die in de toekomst op de markt kunnen komen. We weten dat er in het laboratorium aan wordt gewerkt", zegt Geert Ritsema van Greenpeace. Volgens Judith Bouritius, juriste en secretaris van de Reclame Code Commissie, wekt de campagne wel degelijk een verkeerde indruk. "Een reclame moet altijd duidelijk maken van wie hij afkomstig is. Doet hij dat niet, dan is hij misleidend." De toezichthouder op de reclamebranche kan aanbevelen de campagne stop te zetten, maar alleen in reactie op een formele klacht. En die is tot op heden niet binnengekomen. In uitzonderlijke gevallen kan de commissie een boete opleggen. "Maar daarvoor is dit waarschijnlijk niet ernstig genoeg." Novartis heeft een brief geschreven aan Greenpeace met het verzoek het bedrijfslogo van de posters te verwijderen.

"We willen duidelijk maken dat de informatie op de posters onjuist is", aldus een woordvoerster van Novartis Seeds in Enkhuizen. Greenpeace zou de tekst hebben gebaseerd op een patentaanvraag die Ciba Geigy, dat in 1996 met Sandoz fuseerde tot Novartis, in het verleden heeft ingediend. "Maar dat patent is niet meer in ons bezit." De multinational heeft in het verleden wel geprobeerd om zogeheten toxine-genen van schorpioenen in gewassen als maïs te zetten, zodat de gewassen zichzelf beter kunnen beschermen tegen bepaalde insecten. Boeren zouden dan minder bestrijdingsmiddelen hoeven te gebruiken. Met de knapperigheid van cornflakes had die ingreep niks te maken, zoals Greenpeace suggereert. Ciga Geigy diende een patentaanvraag in voor de toepassing. "Maar het onderzoek bleek een doodlopende weg. We hebben het stopgezet en brengen dus ook geen producten met schorpioenengenen op de markt. Dat is pertinente onzin", aldus de woordvoerster.

Greenpeace verzet zich al jaren tegen introductie van genetisch gemanipuleerde gewassen. De organisatie presenteerde vorige maand nog een lijst met rode (genetisch gemanipuleerde) en groene (niet genetische gemanipuleerde) producten. De Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie noemde die lijst "niet juist, en bovendien misleidend en verwarrend". Greenpeace hoopt met haar acties meer mensen zover te krijgen dat ze geen genetisch gemanipuleerde producten kopen.

NRC Webpagina's
7 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad