T V V O O R A F :
Met Beatrix aan de keukentafel
DANIELLE PINEDO
Op papier lijkt het zo
veelbelovend: portretten van gedupeerde Nederlanders die een brief
schrijven aan de koningin. Wie zijn die brievenschrijvers, vraag je je
af. Zijn het er veel? Waarom roepen ze de hulp van Beatrix? Wordt hun
smeekbede ook verhoord? En antwoordt ze echt zelf? Brieven aan de
koningin, een driedelige documentaireserie van de NCRV, geeft alleen
op die eerste vraag een duidelijk antwoord.
Documentairemaker Jelle Peter de Ruiter had het zichzelf dan ook niet
makkelijk gemaakt. Want dat dergelijke brievenschrijvers bestaan is
bekend. Alleen: hoe vind je ze? Het Kabinet der Koningin, dat de
verzoekschriften namens de koningin behandelt, wilde geen namen geven.
Te privacygevoelig. En dus plaatsten De Ruiter en zijn researchers
oproepen in kranten en gingen zij te rade bij organisaties als
Vluchtelingenwerk en De Ombudsman.
Op de selectie - een vluchteling, een boerengezin en een gevangene -
valt weinig aan te merken. Van de acht mensen die dagelijks in de pen
klimmen, lijkt dit een reële dwarsdoorsnede. Toch krijgt de kijker
het gevoel dat het hier geen authentieke brievenschrijvers betreft, maar
mensen die op verzoek van de NCRV een smeekbede opstelden, in ruil voor
nationale aandacht voor hun case. Al in de eerste aflevering krijgt het
schrijven een plichtmatig karakter. Boerin Dianne van den Heuvel legt
Beatrix aan de keukentafel uit hoe haar gezin in financiële nood
geraakte. "We hadden een varkensbedrijf, maar raakten de dieren kwijt
door de varkenspest. Nu hebben wij een bedrijfsschuld van 700.000
gulden. Alstublieft, helpt u ons. U mag altijd bellen of langskomen."
Vervolgens spuit boer Harry een half uur lang zijn gal tegen de
overheid, die aan "boertje pesten" doet en hem als "aangeschoten wild"
behandelt. IJsberend door zijn lege varkensstal, peinst hij hardop over
de toekomst - van zijn bedrijf én zijn huwelijk dat inmiddels ook
een dieptepunt heeft bereikt. Filmer Jelle Peter de Ruiter ontkent dat
de geportretteerden werden aangespoord een brief te schrijven.
"Natuurlijk moest de brief voor de camera opnieuw worden geschreven; dat
verklaart misschien ook waarom het enigszins kunstmatig aandoet. Maar
aan de echtheid doet het niets af - deze mensen waren wel degelijk
zélf op het idee gekomen."
De tweede aflevering van Brieven aan de koningin is in dat opzicht
geloofwaardiger. Ook de Kongolese vluchteling Raphaël Biti-Kalo
heeft zichtbaar moeite met het schrijven van een pleidooi. Maar in zijn
geval heeft dat weinig met pessimisme te maken: Kalo is blind, en
schrijft zijn brief met behulp van een brailleboek. De Kongolees wacht
al drie jaar op een verblijfsvergunning, na te zijn gevlucht uit het
land van dictator Mobutu. "Majesteit," schrijft hij "ik heb de eer om
met alle respect voor uw waardige troon te verschijnen om u mijn
probleem aangaande mijn asielaanvraag voor te leggen." Tegen een vriend
merkt hij op dat de sa majesté la reine Beatrix "veel
mensen helpt". Voor hem is ze de "de stem der stemlozen en het oog der
ooglozen".
Brieven aan de koningin, Ned.1, 22.56-23.40u.