T V V O O R A F :
Reconstructie Molukse acties verzandt in
details
MARK DUURSMA
Tijdrekken en platpraten. Dat
was de Dutch approach, volgens de makers van de gelijknamige
documentaire die vanaf maandag door de NPS wordt uitgezonden. Onder die
naam kreeg het Nederlandse overheidsoptreden inzake de Molukse acties in
de jaren zeventig internationale bekendheid. De gewelddadige
beëindiging van de treinkaping bij De Punt betekende het einde van
'talking them down and out'.
Hun film gaat over de Nederlandse aanpak van de Molukse acties, zeggen
de makers, regisseur René Roelofs en onderzoekers Hans Dortmans,
Hendrina Praamsma en Daisy van den Broek. En over de opstelling van
Nederland ten opzichte van de Molukkers, vanaf het moment dat ze in 1951
naar Nederland kwamen tot en met de jaren zeventig. Dat is niet waar.
Het met veel publiciteit omgeven Dutch approach is een
fascinerende documentaire die veel te bieden heeft, maar niet datgene
wat de makers suggereren.
Tussen 1970 en 1978 werd Nederland zes keer opgeschrikt door
terroristische acties van Zuid-Molukkers. Het meest gewelddadig waren de
twee treinkapingen, in 1975 bij Wijster en in 1977 bij De Punt, met
respectievelijk drie en acht doden. Inzet van de acties was aandacht
voor een vrije Republiek der Zuid-Molukken (RMS), de republiek die in
1950 tegen de zin van Indonesië was uitgeroepen. De woede richtte
zich zowel tegen Indonesië als tegen Nederland, dat de RMS nooit
heeft willen steunen.
In vier delen reconstrueert Dutch approach vijf van de zes
Molukse acties. De bezetting van het Provinciehuis in Assen, die snel
met geweld werd beëindigd, blijft buiten beschouwing. De
reconstructie is nauwgezet, bijna van dag tot dag, en het gevolg van
langdurig onderzoek. De aanpak is bekend van buitenlandse documentaires
waarin recente historie wordt gereconstrueerd. Een lange parade van
betrokkenen trekt voorbij, af en toe onderbroken door archiefmateriaal.
Voor de zoveelste maal wordt bewezen dat 'talking heads' spannend kunnen
zijn. De verschillende delen worden afgesloten met heuse
cliffhangers: "Toen was de actie begonnen" of "Wij zijn nu
uitgespeeld, nu komt het op de trein aan".
Dutch approach is enerverende televisie.
Er is mooi archiefmateriaal, soms vertrouwd en soms nieuw. Luns die door
een hek heenzakt, Van Agt die uit een Porsche stapt en in witte
politiejas de pers te woord staat, kleurige jaren zeventig-onderbroeken
van mannen die zichtbaar ongewapend moeten zijn. Er zijn uitspraken die
opmerkelijk zijn, maar strikt genomen geen nieuws. Van Agt, nog steeds
genietend van de camera, die zegt dat hij zich nooit gebonden heeft
gevoeld aan toezeggingen aan de kapers. Van Kemenade die impliceert dat
de schoolkinderen vergiftigd voedsel hebben gekregen om ze vrij te
krijgen. Den Uyl die tien jaar later in een studentenfilm spreekt van
een 'executie' bij De Punt. Dat men heeft overwogen om de kapers met
Balinese danseressen uit de trein te lokken, is nog een graadje absurder
dan de bomsigaar die de CIA voor Fidel Castro had bedacht.
Interessante en soms curieuze details, dat is de kern van Dutch
approach. Na het eerste deel, waarin de voorgeschiedenis van de
Molukkers in Nederland wordt geschetst, is er echter geen ruimte meer
voor overzicht. Alle grote vragen blijven onbeantwoord. Hoe hebben
gijzelaars, kapers en autoriteiten de acties ervaren, wat voor gevolgen
hebben ze gehad voor de Molukse gemeenschap en de relatie tussen
Molukkers en Nederland, wat vinden jonge Zuid-Molukkers er nú
van, dat soort vragen.
Dat zo'n breder perspectief ontbreekt is jammer, maar de makers hebben
kennelijk gekozen voor een minutieuze reconstructie op microniveau.
Echter: ook veel vragen over details blijven onbeantwoord. De makers
vragen niet door, trekken geen conclusies, blijven steken in suggestie.
Onduidelijk blijft bijvoorbeeld de onderhandelaarsrol van mevrouw
Soumokil, weduwe van de in 1966 door Indonesië geëxecuteerde
eerste RMS-president, in de slotfase van beide treinkapingen. Met haar
waarschuwing voor represailles op de Molukken in 1975 en het mysterieuze
Benin-briefje in 1977 speelde ze een sleutelrol. Of niet? Veel wordt
opgeworpen, weinig wordt uitgewerkt.
Het eigenlijke thema van de documentaire, de aanpak van de overheid,
komt niet uit de verf. In de aftiteling van het vierde deel wordt het
tijdrekken en platpraten geïntroduceerd. In het voorafgaande is
nergens sprake van een bewust gevolgde strategie, alleen Van der Stoel
rept eenmaal van 'uitputtingstactiek'. Duidelijk wordt vooral dat de
autoriteiten veel hebben geïmproviseerd, en dat de dubbele regie,
ter plekke en in Den Haag, de daadkracht en consistentie niet ten goede
kwamen. En dat Van Agt minder moeite had met gewelddadig ingrijpen dan
Den Uyl.
Ruim twintig jaar lang is het merkwaardig stil geweest rond de Molukse
acties. Alsof de incubatietijd voorbij is, komt het nu los: twee jaar
geleden met het boek van ex-kaper Cornelis Thenu, eerder dit jaar in de
roman Morgenster van Jaap Scholten. Dutch Approach -
begeleid door een boek van Peter Bootsma, dat op enkele punten
aanvulling biedt - is een noodzakelijke stap in de verwerking, maar het
is niet meer dan een begin. Nu de reconstructie er is, wordt het gemis
van de analyse nog schrijnender.
Dutch approach, maandag, Ned.3, 20.58-22.00u.