|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier KLM
|
Schiphol partner van Frankfurt
Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG
Schiphol en Frankfurt onderzoeken nog de mogelijkheden om ook voor grondafhandeling, voor de ontwikkeling van onroerend goed en voor kantoorbeheer bedrijven op richten. Een andere reden voor de samenwerking is het verwerven van deelnemingen in internationale luchthavens. Een bod van Schiphol op een deelneming in de luchthaven van Rome werd eerder dit jaar afgewezen. De bedrijven hopen gezamenlijk meer kans te maken op deelnemingen in enkele van de honderd tot honderdtwintig luchthavens die de komende vijf jaar geprivatiseerd zullen worden. In Europa hebben Cerfontaine en Bender het oog op het vliegveld van Lissabon laten vallen, dat binnenkort wordt verkocht. In Azië willen de luchthavens expanderen in Thailand en Indonesië. Beide ondernemingen hebben al belangen in een aantal vliegvelden. Frankfurt en Schiphol kondigden vorig jaar al aan meer deelnemingen in luchthavens te willen verwerven door samen te werken. Volgens Cerfontaine en Bender staat de luchthavens dezelfde wereldwijde concentratie te wachten als de luchtvaartmaatschappijen. Door samen te werken hopen ze een sterkere onderhandelingspositie te verkrijgen tegenover de 'huismaatschappijen' KLM en Lufthansa die respectievelijk 45 en 60 procent van alle vluchten op de luchthavens uitvoeren.
Zie ook:
Pantares wordt luchthavenreus (2 november 2000) |
NRC Webpagina's 2 NOVEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|