U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier KLM

Schiphol partner van Frankfurt

Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG
SCHIPHOL, 2 NOV. Schiphol en de luchthaven Frankfurt am Main gaan een aantal gezamenlijke ondernemingen oprichten onder de naam Pantares. Amsterdam en Frankfurt vormen hiermee onder dezelfde naam de eerste luchthavenalliantie in de wereld. Onder meer wordt gekeken naar een gezamenlijk bod op de luchthaven van Lissabon.

De luchthavens willen vanaf 1 januari 2001 intensief samenwerken in de joint ventures om kosten te besparen en hun gezamenlijke kennis internationaal te exploiteren, in eerste instantie op het gebied van informatietechnologie, vracht en de exploitatie van winkels en horeca. De president-directeuren G. Cerfontaine en W. Bender verwachten de komende vijf jaar alleen al in informatietechnologie 50 miljoen euro te kunnen besparen.

Schiphol en Frankfurt onderzoeken nog de mogelijkheden om ook voor grondafhandeling, voor de ontwikkeling van onroerend goed en voor kantoorbeheer bedrijven op richten. Een andere reden voor de samenwerking is het verwerven van deelnemingen in internationale luchthavens. Een bod van Schiphol op een deelneming in de luchthaven van Rome werd eerder dit jaar afgewezen. De bedrijven hopen gezamenlijk meer kans te maken op deelnemingen in enkele van de honderd tot honderdtwintig luchthavens die de komende vijf jaar geprivatiseerd zullen worden. In Europa hebben Cerfontaine en Bender het oog op het vliegveld van Lissabon laten vallen, dat binnenkort wordt verkocht. In Azië willen de luchthavens expanderen in Thailand en Indonesië. Beide ondernemingen hebben al belangen in een aantal vliegvelden.

Frankfurt en Schiphol kondigden vorig jaar al aan meer deelnemingen in luchthavens te willen verwerven door samen te werken. Volgens Cerfontaine en Bender staat de luchthavens dezelfde wereldwijde concentratie te wachten als de luchtvaartmaatschappijen. Door samen te werken hopen ze een sterkere onderhandelingspositie te verkrijgen tegenover de 'huismaatschappijen' KLM en Lufthansa die respectievelijk 45 en 60 procent van alle vluchten op de luchthavens uitvoeren.


Zie ook:

Pantares wordt luchthavenreus (2 november 2000)

NRC Webpagina's
2 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad