U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Publex weigert KRO-affiches

Door een onze redacteuren
ROTTERDAM, 2 NOV. Een als Maria afgebeelde vrouw richt haar ogen naar boven, een baby aan haar ontblote borst houdend. Twee ruige, getatoeëerde mannen knielen godvruchtig in een kapel. Een man met hoorntjes omhelst een engelachtige jonge vrouw. Posters van een nieuwe campagne waarmee de KRO "op een eigentijdse wijze nieuwe inhoud aan thema's als geloof, hoop en liefde" geeft. Abri-exploitant Publex weigert ze te plaatsen, vanwege het religieuze karakter van de foto's.

"Wij weigeren principieel alle campagnes die een politieke of religieuze boodschap uitdragen", aldus directeur J. Brouwer van Publex. "De meeste mensen zullen anders denken dat het boodschappen van de gemeente zijn." Publex heeft deze voorwaarde in een contract met de gemeenten laten vastleggen. Concurrent TDI heeft geen bezwaar tegen de campagne, die ruim drie ton kostte.

Brouwer had niet verwacht dat de KRO met deze "voor onze voorwaarden te religieuze" foto's zou komen. "Aanvankelijk dachten we dat het om een ledenwerfactie ging. Toen we deze foto's zagen, konden we er maar één goedkeuren." Op deze foto staan twee mannen op een kerkhof.

De KRO weigerde de goedgekeurde foto te plaatsen en liet hierna op alle abri's van Publex de boodschap plaatsen dat hun foto geweigerd is. "Ze hebben ons onjuist voorgelicht", aldus woordvoerder J. Kager. "Wij interpreteerden de voorwaarden van Publex als een verbod op godslasterlijke boodschappen. Ze hadden ons erop attent moeten maken dat deze campagne zo niet mocht." De enige goedgekeurde foto plaatsen was geen optie voor de omroep. "Het gaat om het gevoel, het totaalbeeld."

Op de site van de KRO wordt Publex ervan beschuldigd inconsequent te zijn door andere, semi-religieuze campagnes, wél toe te laten. Publex-directeur Brouwer is hier "verbijsterd" over. "Er wordt gesuggereerd dat wij een onbetrouwbaar bedrijf zijn. Wij krijgen er de schuld van dat de KRO de voorwaarden niet goed leest." De huidige poster mag in de abri's blijven hangen van Publex, "al is het niet onze manier van zaken doen".

NRC Webpagina's
2 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad