U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Klaar voor de nieuwe tijd

DAVID DE JONG

RAI De Italiaanse publieke omroep RAI is een rolmodel voor Europese publieke omroepen. Dat standpunt droeg president Roberto Zacceria afgelopen zaterdag uit op een satellietsymposium in het Noord-Italiaanse Vicenza. De RAI reorganiseert zijn bedrijfsonderdelen om beter op nieuwe media in te kunnen spelen.

De afgelopen jaren startte de RAI reeds talrijke themakanalen. Naast de drie bestaande 'generieke' tv-zenders zijn ook een sport-, nieuws- en educatief kanaal gratis publiekelijk beschikbaar. Zes doelgroepthemazenders in een basispakket zijn tegen betaling te ontvangen via aanbieder D+.

Zacceria maakte bekend dat 'Rai New Media' waarin 'Rai Net' (internetactiviteiten), RaiSat (doelgroepthemazenders), mobiele toepassingen en breedbandprojecten in zijn ondergebracht naar de beurs zal worden gebracht. Daarmee is de RAI de eerste publieke omroep die een bedrijfsonderdeel naar de beurs gaat brengen ter financiering van investeringen in nieuwe media. Als wet en politiek het toestaan wil Zacceria maximaal 49 procent van de onderneming verkopen.

In de gereorganiseerde RAI dienen bedrijfsonderdelen afzonderlijk meer met elkaar samen te werken, zodat de nieuwe media beter kunnen worden aangestuurd. Als voorbeeld noemde Zacceria het archiefonderdeel 'Teche' dat 50 jaar RAI-archief reeds via het kanaal 'RaiSat Album' vertoont, en dat materiaal ook via breedband toegankelijk wil maken.

De Italiaanse publieke omroep mikt op het imago van een moderne 'content provider' die onafhankelijk van infrastructuren te werk gaat.

Dit laat de RAI duidelijk merken door op opvallende billboards de verschillende functies en infrastructuur-outlets (satelliet, internet, ether, mobiel) duidelijk te maken.

Publiek internet? Dr. Thomas Hesse, chef bij RTL New Media in Duitsland, heeft in een interview met een Duits internetblad uitgehaald naar de publieke Duitse omroepen.

Volgens Hesse dienen deze zich te beperken tot hun basistaken, waar internet zeker niet onder valt. RTL wil in Duitsland internettoegang gaan bieden en startte hiertoe onlangs een nieuwe eigen multimediaportal onder de naam 'RTL World' (www.rtl.de).

RTL wil de portal ook gepersonaliseerd gaan aanbieden, zodat het enerzijds meer van haar bezoekers te weten kan komen en anderzijds gerichtere informatie kan bieden.

Marconi Eutelsat-directeur Giuliano Berretta heeft tijdens de Italiaanse SatExpo beurs bekendgemaakt de twee in ontwikkeling zijnde 'Atlantic Bird' satellieten de naam 'Marconi' te geven. Berretta zei dit tijdens een bijeenkomst in aanwezigheid van Elettra Marconi, de dochter van uitvinder Guglielmo Marconi, de grondlegger van de radiotechnologie en transatlantische verbindingen.

De Marconi 1 zal naar verwachting eind 2001 operationeel als transatlantische satelliet fungeren tussen Europa en de VS op 12,5 graden West. De Marconi 2 zal naar verwachting medio 2002 op 8 graden West de Telecom 2A vervangen. Ook satellietconsortium Eutelsat is bezig met privatisering en bereidt een beursgang voor. Eutelsat is de grote tegenhanger van het Luxemburgse SES, dat de Astra-satellieten exploiteert.

Frequentiegegevens digitale (gratis) themazenders (Rai News 24, Rai Sport Satellite, Rai Educational, Rai Nettuno Sat 1 en 2): Hotbird 2, 11804 GHz. V. Symb.Rate 27.500 FEC 2/3. De gegevens van de eerder per vandaag aangekondigde digitale ongecodeerde start van SKY Radio, Classic ƒM en Radio 538: Astra 1G, 12.574 GHz. V. Symb.Rate 22.000 FEC 5/6

NRC Webpagina's
1 NOVEMBER 2000

Veel gestelde vragen TV Plus


Eerder verschenen artikelen in het archief
.


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad