|
|
|
NIEUWSSELECTIE VPRO - 3 voor 12
|
VPRO wil radio op internet, en Sony wil het
niet
Door HESTER CARVALHO
Aan het symposium werd deelgenomen door Erwin Blom (Hoofd Digitaal van de VPRO), advocate Madeleine de Cock Buning, wetenschapper Paul Rutten, muzikant Tom Holkenborg (Junkie XL) en Paul Solleveld van de NVPI, de Nederlandse Vereniging van de Platenindustrie. De vertegenwoordigers van Sony waren weg gebleven. Daarom stond vooral Paul Solleveld als pleitbezorger van de platenindustrie in het middelpunt van de discussie. Want degenen die radio bieden op internet menen dat de muziek wordt aangeboden in een 'journalistieke context'; de liedjes zitten ingebed in reportages of interviews, of hebben op zijn minst een gemotiveerd VPRO- keurmerk gekregen - dat vinden ze iets anders dan de 'platenwinkel openzetten', zoals Solleveld het noemde. Of het dan niet mogelijk was om bij dat soort liedjes te laten doorklikken naar de site van de platenmaatschappij, waar de luisteraar tegen betaling zou kunnen luisteren, vroeg Paul Rutten aan Erwin Blom. Blom antwoordde daarop dat de VPRO zich dan dienstbaar zou maken aan 'winst voor derden' en dat is tegen de Mediawet. Hij gaf wel toe dat deze fase van radio-op-internet nog experimenteel is, en dat de grenzen van het toelaatbare worden afgetast. Voor de oplossing hoopt de VPRO op een collectieve deal met de platenindustrie, in plaats van afzonderlijke overeenkomsten met platenmaatschappijen. De maatschappijen zijn volgens Solleveld ook terughoudend omdat ze zelf hun plannen hebben met het net. Universal Music heeft bijvoorbeeld een site gelanceerd met daarop 20.000 titels die voor betalende abonnees te downloaden zijn. Een medewerkster van internet-provider XS4ALL zei daarop dat zij als gebruiker niet weet bij welke platenmaatschappij de voor haar interessante groepen te vinden zijn, dat ze daarvoor een 'gids' - zoals een VPRO-programma - nodig heeft. Daarin zou dan ook de meerwaarde van een site als 3Voor12 schuilen.
|
NRC Webpagina's 28 OKTOBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|