U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  K U N S T
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
VPRO - 3 voor 12

VPRO wil radio op internet, en Sony wil het niet

Door HESTER CARVALHO
AMSTERDAM, 28 OKT. Op het symposium over Internet, Muziekrechten en de Publieke Omroep, gistermiddag in Paradiso, liepen de gemoederen hoog op. De door de VPRO georganiseerde bijeenkomst draaide vooral om de vraag hoe de publieke omroep zich moet verhouden tot platenmaatschappijen, inzake de vergoeding van auteursrechten voor op het net gedraaide muziek.

Voor de VPRO zelf is dit een relevante vraag. De omroep heeft met zijn 3Voor12-site een voortrekkersrol op het gebied van radio-op-internet. Bij 3Voor12 kunnen eerder uitgezonden VPRO-programma's worden beluisterd, maar er zijn ook speciaal voor de site gemaakte onderdelen. Inmiddels heeft de redactie van 3Voor12 problemen met platenmaatschappij Sony. Sony is van mening dat de VPRO 'de rol van de platenmaatschappij overneemt' door muziek de hele dag beschikbaar te maken voor de luisteraar (de nummers zijn als 'streaming audio' te beluisteren, ze kunnen niet worden gedownload). Sony heeft de VPRO verboden nog langer liedjes van haar artiesten op de 3Voor12-site aan te bieden.

Aan het symposium werd deelgenomen door Erwin Blom (Hoofd Digitaal van de VPRO), advocate Madeleine de Cock Buning, wetenschapper Paul Rutten, muzikant Tom Holkenborg (Junkie XL) en Paul Solleveld van de NVPI, de Nederlandse Vereniging van de Platenindustrie. De vertegenwoordigers van Sony waren weg gebleven. Daarom stond vooral Paul Solleveld als pleitbezorger van de platenindustrie in het middelpunt van de discussie. Want degenen die radio bieden op internet menen dat de muziek wordt aangeboden in een 'journalistieke context'; de liedjes zitten ingebed in reportages of interviews, of hebben op zijn minst een gemotiveerd VPRO- keurmerk gekregen - dat vinden ze iets anders dan de 'platenwinkel openzetten', zoals Solleveld het noemde.

Of het dan niet mogelijk was om bij dat soort liedjes te laten doorklikken naar de site van de platenmaatschappij, waar de luisteraar tegen betaling zou kunnen luisteren, vroeg Paul Rutten aan Erwin Blom. Blom antwoordde daarop dat de VPRO zich dan dienstbaar zou maken aan 'winst voor derden' en dat is tegen de Mediawet. Hij gaf wel toe dat deze fase van radio-op-internet nog experimenteel is, en dat de grenzen van het toelaatbare worden afgetast. Voor de oplossing hoopt de VPRO op een collectieve deal met de platenindustrie, in plaats van afzonderlijke overeenkomsten met platenmaatschappijen.

De maatschappijen zijn volgens Solleveld ook terughoudend omdat ze zelf hun plannen hebben met het net. Universal Music heeft bijvoorbeeld een site gelanceerd met daarop 20.000 titels die voor betalende abonnees te downloaden zijn. Een medewerkster van internet-provider XS4ALL zei daarop dat zij als gebruiker niet weet bij welke platenmaatschappij de voor haar interessante groepen te vinden zijn, dat ze daarvoor een 'gids' - zoals een VPRO-programma - nodig heeft. Daarin zou dan ook de meerwaarde van een site als 3Voor12 schuilen.

NRC Webpagina's
28 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad