|
|
|
NIEUWSSELECTIE KPN
|
Bonden: buitensporig hard optreden
Zeker 8.000 banen verdwijnen bij KPN
Door een onzer redacteuren
Het telecombedrijf heeft de reorganisatie en de ingrijpende consequenties gisteravond bevestigd. KPN moest dat wel doen toen een persbericht met een reactie op de personeelsreductie via een van de vier vakbonden van KPN was uitgelekt. Aanleiding voor de zware ingreep is de benarde financiële positie van KPN. De balanspositie van het telecomconcern is ernstig verslechterd doordat tientallen miljarden guldens zijn besteed aan de overname eind vorig jaar van het Duitse mobiele telecombedrijf E-Plus en de verwerving dit jaar in Europa van UMTS-licenties voor mobiel internetten. Bestuursvoorzitter P. Smits kondigde twee weken geleden al aan dat het telecomconcern de komende jaren een kostenbesparing van 700 miljoen euro wil doorvoeren op zijn binnenlandse telefoonnetwerk. KPN spreekt nu over een reductie van het aantal taken bij het bedrijf met 8. 000. Bij 2.000 daarvan zijn externe medewerkers betrokken. Hoeveel arbeidsplaatsen met de overige 6.000 taken zijn gemoeid is volgens een woordvoerder van KPN nog niet precies aan te geven. Bij de uitvoering van een taak kunnen twee deeltijdmedewerkers betrokken zijn. Op dit moment vervullen bij KPN 38.000 werknemers 35.000 taken. KPN verwacht dat voor een deel van de mensen na om- en bijscholing nieuwe functies beschikbaar zijn. De woordvoerder wees er gisteren op dat de grote reorganisatie van twee jaar geleden naar verwachting 4.000 arbeidsplaatsen zou kosten, maar dat dit uiteindelijk is meegevallen. KPN heeft toen mensen kunnen herplaatsen in de bedrijfsonderdelen die mobiele of internetdiensten aanbieden. Volgens KPN is het mogelijk functies te schrappen, omdat spraak- en dataverkeer (zoals internet) gescheiden kunnen worden. Nu lopen deze twee verkeersstromen nog samen op één netwerk. Door scheiding van de netwerken wil KPN efficiënter en dus met minder personeel werken. Het hoofdkantoor van KPN in Den Haag wordt fors afgeslankt. Ook door verregaande automatisering zullen, zo verwacht KPN, functies verdwijnen. In plaats van via persoonlijk contact zullen in de toekomst meer relaties met klanten verlopen via internet. Werknemers van KPN worden maandag over de reorganisatie ingelicht. Welke van de vier vakbonden van KPN, die grote vraagtekens zetten bij de maatregelen, verantwoordelijk is voor het uitlekken van het persbericht was gisteren nog onduidelijk.
|
NRC Webpagina's 28 OKTOBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|