T V V O O R A F :
Microkosmos vol briljante verliezers
GERARD ZEEGERS
Tienjarige jubilea van
televisieseries zijn zeldzaam, laat staan van comedies, laat helemaal
staan van een getekende comedy-serie. Na een paar jaar is de fut er
meestal uit, zijn alle grappen al minstens twee keer gemaakt en zijn de
beste schrijvers voor zichzelf begonnen of overgestapt naar een andere
zender.
De Amerikaanse animatieserie The Simpsons houdt het echter al
meer dan tien jaar vol en is voor Nederlandse kijkers te volgen bij Fox
en de BBC. Een reden voor Fox om hun paradepaardje te eren met een
verjaardagsfeest. Hier in Nederland zullen vier Halloween-
afleveringen - waarin de makers altijd extra uitpakken - achter elkaar
worden uitgezonden.
Bedenker Matt Groening is, mede door de massieve merchandising van de
serie, multimiljonair geworden. Zijn carrière leest als een
onwaarschijnlijk succesverhaal. Na de middelbare school richtte hij
zich op het tekenen van de undergroundstrip Life in Hell. Na een
paar jaar in een alternatief weekblad te zijn verschenen, werd de strip
opgepikt door een syndicaat. Inmiddels staat de strip in ongeveer 250
kranten. Life in Hell zorgde ervoor dat Groening in 1987 werd
gevraagd om voor de Tracey Ullman Show animatiefilmpjes te maken: The
Simpsons. De aanvankelijk knullig getekende, korte afleveringen
raakten door de satirische en volwassen toon precies de goede snaar bij
een publiek dat normaliter nooit naar tekenfilms keek. In 1989 werd
The Simpsons een wekelijkse, half uur durende comedy op prime
time, die uiteindelijk zelfs de gelijktijdig uitgezonden Cosby
Show versloeg qua kijkcijfers. Een revolutionaire ontwikkeling in
het conservatieve Amerikaanse bestel. Met name het beleid van Rupert
Murdochs Fox om geen censuur toe te passen op Groenings soms radicaal-
satirische humor maakt de serie geloofwaardig en aantrekkelijk voor
volwassenen. Volgens Groening ligt de kracht van de serie in de
gelaagdheid. Als kind kun je om de slapstick van de Simpsons lachen,
maar als je later de universiteit verlaat, kun je de stortvloed van
verwijzingen naar film, theater en literatuur uit de serie waarderen.
Hoewel de fans van het eerste uur tegenwoordig klagen dat de serie zijn
beste tijd heeft gehad, is er van stopzetten geen sprake. En ook
critici blijven enthousiast en roepen de serie keer op keer weer uit
tot 'Quite simply the best show on television' (New York Times)
of 'Best TV-show ever' (Time). Voor wie de underachiever-
familie nog niet kent: de corpulente Homer Simpson is kostwinner
van het gezin en slijt zijn dagen bij de grootste werkgever van het
stadje Springfield, de met touwtjes en plakband bij elkaar gehouden
kerncentrale. Hij moet in geval van een noodsituatie een meltdown
voorkomen. In de praktijk betekent dit dat Homer de hele dag in zijn
luie stoel ligt te slapen, om alleen in actie te komen als er een
schaal verse donuts wordt geserveerd in de kantine. Zijn vrouw Marge,
voorzien van een pilaarvormig knalblauw kapsel, zorgt thuis voor de
kinderen Bart, Lisa en Maggie. Barts levensdoel is het uithalen van
zoveel mogelijk kattekwaad, Lisa is een politiek-correct modelkind dat
hoge cijfers haalt en een muziekinstrument bespeelt en Maggie is al
tien jaar lang een baby die nog niet kan praten. Gaandeweg is de groep
bijpersonages uitgegroeid tot het hele stadje. De overdadige
hoeveelheid karakters is zorgvuldig uitgewerkt, waardoor elk aspect van
de Amerikaanse samenleving op de hak kan worden genomen. Elk personage
brengt zijn eigen setting en mogelijkheden met zich mee.
In Homers stamkroeg Moe's hangen een paar lusteloze losers rond,
waarvan Barney (non-stop boerend en zelfs asbakken waarin bier is
gemorst leegdrinkend) de ergste is. De noodlijdende openbare school van
Bart en Lisa wordt bestierd door Principal Skinner, een sombere
veertiger die nog bij zijn bazige moeder woont. In het ziekenhuis
kunnen mensen profiteren van de spotgoedkope aanbiedingen van Dr. Nick
Riviera, een chirurg met een verdacht diploma, of gebruik maken van de
diensten van Dr. Julius Hubbard, die telkens op de verkeerde momenten
in schaterlachen uitbarst. De huidige discussie tussen
presidentskandidaten over het feit dat er dringend geld nodig is voor
openbaar onderwijs en de gezondheidszorg is voor vaste kijkers van
The Simpsons dan ook geen verrassing. De lijst met
karakteristieke Springfield-inwoners is bijna oneindig. Zo heb ik de
cynische en gokverslaafde komiek Krusty the Clown, de Indiase
avondwinkeleigenaar en workaholic Apu Nahasapeemapetilon, de
incompetente advocaat Lionel Hutz ("I rest my case"), de griezelig
opgewekte, christelijke buurman en nog vele anderen overgeslagen.
Door alle mogelijkheden die de microkosmos Springfield de
scenarioschrijvers biedt, kunnen zij zich elke week weer uitleven, niet
gehinderd door de beperkende wetten die veel niet-getekende
comedyseries wel hebben. De reden waarom The Simpsons nog
bestaat en andere tekenfilmseries, die wilden meesurfen op het succes
van 'tekenfilms voor volwassenen' zijn gesneuveld, ligt in de kwaliteit
van de scenario's. The Simpsons is niet alleen een tekenfilm,
maar ook een briljant geschreven, scherpe comedy met goede dialogen en
verfijnde verwijzingen naar de cultuurgeschiedenis. Die combinatie van
een populair medium als tekenfilm en de soms 'hoge culturele' inhoud
zorgt ervoor dat de houdbaarheidsdatum van The Simpsons nog
steeds niet is verstreken.
The Simpsons, zaterdag, Fox, 19.00-21.00u. en werkdagen 20.00-
20.30u. Op vrijdagen, BBC2, 19.00-19.45u.