U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
UMTS

Dossier Telecom


Veiling telefonie Italië mislukt

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 24 OKT. De veiling van UMTS-frequenties voor geavanceerde mobiele telefonie heeft in Italië ongeveer de helft opgeleverd van wat het kabinet had gehoopt. De opbrengst bedroeg ruim dertig miljard gulden. De rechtse oppositie vindt dat premier Giuliano Amato wegens dit teleurstellende resultaat moet aftreden.

De veiling was gisteren op de tweede echte bieddag geschorst nadat een van de gegadigden, het consortium Blu, zich had teruggetrokken. Toen bleven er vijf kandidaten voor vijf frequenties over en was verder bieden niet meer nodig. Het totale bod bleef hierdoor steken op 26,75 biljoen lire, 30,44 miljard gulden. Sommige ministers rekenden op een bedrag van 50 60 biljoen lire. De opbrengst van de veiling blijft ver achter bij die van de Britse en Duitse veilingen, die eerder dit jaar respectievelijk 85 en 110 miljard gulden opleverden. Italië is wel succesvoller geweest dan Nederland, waar in juli een opbrengst van 6 miljard gulden werd bereikt. De Nederlandse veiling bracht 377 gulden per inwoner op, de Italiaanse 528 gulden.

Amato was woedend over het verloop van de veiling. Hij heeft gisteravond ongeveer vijf uur overlegd met de betrokken ministers. Tegen elf uur 's avonds liet het kabinet weten dat de veiling hiermee is geëindigd. Een voorstel van coalitiegenoten om de veiling opnieuw te organiseren, werd verworpen omdat dit vraagtekens zou zetten bij de geloofwaardigheid van de regelgeving. Een fors deel van de UMTS-inkomsten had moeten worden gebruikt voor vermindering van de enorme staatsschuld.


Zie ook:

Italië woest over veilingbedrag (24 oktober 2000)

NRC Webpagina's
24 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad