U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Webwinkel bij Bijenkorf

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 24 OKT. Over twee weken hoeven feestgangers niet eens meer de deur uit om in te tekenen op één van de cadeaus op een bruidslijst bij de Bijenkorf. Ze kunnen dan online een cadeau aanvinken via de nieuwe website van de Bijenkorf. Die gaat morgen de lucht in, als eerste website van een fysiek warenhuis in Nederland. De 'achtstse Bijenkorf' noemt de directie het. De kosten voor een bestelling zijn 12,50 gulden, ongeacht de prijs van het bestelde product of het woonadres van de consument.

De virtuele Bijenkorf begint met 'cadeau-artikelen'. Lang niet alle producten zullen te koop zijn omdat de leverings-risico's beperkt moeten blijven. "Als blijkt dat sommige artikelen niet leverbaar zijn, wordt het imago beschadigd", aldus directeur J. Berger gisteren. De producten worden voor heel Nederland vervoerd vanuit het distributiecentrum in Woerden. De eerste investering bedraagt vier miljoen gulden. Bedoeling is dat de site binnen een jaar quitte draait.

Het eerste online experiment van VendexKBB - eigenaar van 28 winkelketens zoals Bijenkorf, Hema, V&D, Hunkemöller Praxis - eerder dit jaar was " leerzaam", zegt de woordvoerder. Via de website www.voormoeder.nl konden klanten moederdagcadeaus bestellen van 18 winkelketens. Van de 125.000 bezoekers, deden er maar 1.500 een bestelling. En daarvan bleken de meeste bestellingen geen producten van de Bijenkorf te zijn maar lingerie-producten van Hunkemöller.

De Bijenkorf zal op de site met thema's werken. Ook op het internet wil de onderneming 'exclusief' zijn. Dassen zijn wel via de elektronische snelweg aan te schaffen, de mantel uit de wintercollectie niet. "Want winkelen is vooral voor jongeren een 'social event' geworden", heeft De Bijenkorf in de Verenigde Staten geleerd. Bijzondere meubels of artikelen voor de inrichting van de woning zijn evenmin te bestellen via het internet; alleen een eenvoudig bijzettafeltje of een vaas. Daarvoor is in de fysieke winkels immers de sfeer gecreëerd die op internet ontbreekt, aldus het concern. Bovendien besteden klanten aan hun interieur zo veel geld, dat ze daarvoor eerst willen zien wat ze kopen.

Over de internet toekomst van VendexKBB zei de voormalige Vendex topman J.M. Hessels vorig jaar in deze krant: "Door het koppelen van de vaste- klantenkaart van bijvoorbeeld de Bijenkorf en V&D aan Internet kunnen wij veel meer doen aan op de persoon gerichte marketing. Micro- marketing. Nu overspoelen we het land iedere week met miljoenen folders. En dat moet ook. Maar het blijft schieten met hagel."

NRC Webpagina's
24 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad