|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Webwinkel bij Bijenkorf
Door een onzer redacteuren
Het eerste online experiment van VendexKBB - eigenaar van 28 winkelketens zoals Bijenkorf, Hema, V&D, Hunkemöller Praxis - eerder dit jaar was " leerzaam", zegt de woordvoerder. Via de website www.voormoeder.nl konden klanten moederdagcadeaus bestellen van 18 winkelketens. Van de 125.000 bezoekers, deden er maar 1.500 een bestelling. En daarvan bleken de meeste bestellingen geen producten van de Bijenkorf te zijn maar lingerie-producten van Hunkemöller. De Bijenkorf zal op de site met thema's werken. Ook op het internet wil de onderneming 'exclusief' zijn. Dassen zijn wel via de elektronische snelweg aan te schaffen, de mantel uit de wintercollectie niet. "Want winkelen is vooral voor jongeren een 'social event' geworden", heeft De Bijenkorf in de Verenigde Staten geleerd. Bijzondere meubels of artikelen voor de inrichting van de woning zijn evenmin te bestellen via het internet; alleen een eenvoudig bijzettafeltje of een vaas. Daarvoor is in de fysieke winkels immers de sfeer gecreëerd die op internet ontbreekt, aldus het concern. Bovendien besteden klanten aan hun interieur zo veel geld, dat ze daarvoor eerst willen zien wat ze kopen. Over de internet toekomst van VendexKBB zei de voormalige Vendex topman J.M. Hessels vorig jaar in deze krant: "Door het koppelen van de vaste- klantenkaart van bijvoorbeeld de Bijenkorf en V&D aan Internet kunnen wij veel meer doen aan op de persoon gerichte marketing. Micro- marketing. Nu overspoelen we het land iedere week met miljoenen folders. En dat moet ook. Maar het blijft schieten met hagel."
|
NRC Webpagina's 24 OKTOBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|