U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Railtrack

Gerald Corbett

BBC geluidsfragmenten

Politie Hertfordshire

Geschiedenis van treinongelukken


'Privatisering Brits spoor oorzaak van onveiligheid'

Door onze correspondent
LONDEN, 20 OKT. Privatisering heeft de Britse spoorwegen onveiliger en chaotischer gemaakt. Dat heeft de chef van het Britse spoorwegbedrijf Railtrack, Gerald Corbett, gisteren gezegd, twee dagen na de ontsporing bij Hatfield, die aan vier mensen het leven kostte.

De structuur van het nieuwe Britse railbedrijf, waarvan de privatisering onder de Conservatieve regering-Major in 1997 werd voltooid, was "niet ontworpen om de veiligheid optimaal te maken, om investeringen te begunstigen, of om de enorme groei van het aantal passagiers aan te kunnen", zei Corbett gisteren tegen de BBC. "De spoorwegen zijn uiteengerukt bij de privatisering en de structuur die ervoor in de plaats kwam, was bedoeld om de inkomsten van de schatkist te maximaliseren."

Corbett, aangetreden als directeur in 1997, bevestigt daarmee voor het eerst eerdere beschuldigingen dat sinds de privatisering van staatsbedrijf British Rail winst van aandeelhouders vóór veiligheid gaat. Railtrack is de beursgenoteerde nieuwe eigenaar en exploitant van de complete spoorweg infrastructuur: rails, seinen en stations. Passagiersdiensten worden uitgevoerd door 25 verschillende maatschappijen, die elkaar soms beconcurreren en in sommige regio's een semi-monopolie hebben. Gisteren suggereerde Corbett dat een grotere rol voor de overheid in een zogeheten private-public partnership (PPP) nodig is. De directeur bood zijn ontslag aan na het ongeluk in Hatfield, het derde met dodelijke afloop in drie jaar. Maar de raad van bestuur én Britse reizigersgroepen vroegen hem te blijven omdat hij de aangewezen persoon zou zijn om de problemen op te lossen. Het bedrijf heeft impliciet toegegeven schuld te dragen aan het door railbreuk veroorzaakte ongeluk, omdat het wist van de slechte condities van dit en 81 andere baanvakken. Gisteren liep opnieuw een trein uit de rails. Er vielen geen gewonden.

Corbett weigerde te vertrekken na het ongeluk bij het Londense station Paddington, waar in oktober 1999 31 mensen omkwamen. Wel zag hij af van zijn bonus en gaf hij toe dat Railtrack zijn "publieke taak" beter moet uitvoeren. Het bedrijf maakte in dat jaar 1,3 miljoen pond per dag winst, maar vond veiligheidssystemen die de ramp hadden voorkomen te duur.

Onze Haagse redactie voegt hieraan toe: 'Paddington' leidde in Nederland tot nieuwe waarschuwingen om voorzichtig te zijn met privatisering van de NS. Die zou wel eens ten koste kunnen gaan van de veiligheid en staat de facto niet langer op de agenda. PvdA- fractieleider Melkert spoorde aan om het standpunt 'nee, tenzij' te huldigen. Ook het CDA is tegen privatisering van de NS. In april nam de overheid drie beheerstaken van de NS over.


Zie ook:

Doden bij treinongeluk Londen (17 oktober 2000)
Fouten oorzaak treinongeluk (6 oktober 1999)

NRC Webpagina's
20 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad