|
|
|
NIEUWSSELECTIE Railtrack Geschiedenis van treinongelukken
|
'Privatisering Brits spoor oorzaak van
onveiligheid'
Door onze correspondent
Corbett, aangetreden als directeur in 1997, bevestigt daarmee voor het eerst eerdere beschuldigingen dat sinds de privatisering van staatsbedrijf British Rail winst van aandeelhouders vóór veiligheid gaat. Railtrack is de beursgenoteerde nieuwe eigenaar en exploitant van de complete spoorweg infrastructuur: rails, seinen en stations. Passagiersdiensten worden uitgevoerd door 25 verschillende maatschappijen, die elkaar soms beconcurreren en in sommige regio's een semi-monopolie hebben. Gisteren suggereerde Corbett dat een grotere rol voor de overheid in een zogeheten private-public partnership (PPP) nodig is. De directeur bood zijn ontslag aan na het ongeluk in Hatfield, het derde met dodelijke afloop in drie jaar. Maar de raad van bestuur én Britse reizigersgroepen vroegen hem te blijven omdat hij de aangewezen persoon zou zijn om de problemen op te lossen. Het bedrijf heeft impliciet toegegeven schuld te dragen aan het door railbreuk veroorzaakte ongeluk, omdat het wist van de slechte condities van dit en 81 andere baanvakken. Gisteren liep opnieuw een trein uit de rails. Er vielen geen gewonden. Corbett weigerde te vertrekken na het ongeluk bij het Londense station Paddington, waar in oktober 1999 31 mensen omkwamen. Wel zag hij af van zijn bonus en gaf hij toe dat Railtrack zijn "publieke taak" beter moet uitvoeren. Het bedrijf maakte in dat jaar 1,3 miljoen pond per dag winst, maar vond veiligheidssystemen die de ramp hadden voorkomen te duur.
Onze Haagse redactie voegt hieraan toe: 'Paddington' leidde in Nederland tot nieuwe waarschuwingen om voorzichtig te zijn met privatisering van de NS. Die zou wel eens ten koste kunnen gaan van de veiligheid en staat de facto niet langer op de agenda. PvdA- fractieleider Melkert spoorde aan om het standpunt 'nee, tenzij' te huldigen. Ook het CDA is tegen privatisering van de NS. In april nam de overheid drie beheerstaken van de NS over.
Zie ook:
Doden bij treinongeluk Londen (17 oktober 2000) |
NRC Webpagina's 20 OKTOBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|